Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alena Štréblová - Chceme dostat na své otázky jasné odpovědi

Odvolání uměleckého šéfa Městského divadla Kladno Daniela Přibyla přišlo přinejmenším nečekaně a divadelní obec se právem může ptát, co nebo kdo za tím stojí. Již zazněly různé hlasy od všech zainteresovaných, mimo herců...

Divadelní národ v české kotlině nejednou dokázal, že se umí semknout a podpořit potřebné. Bylo tomu tak nejen v případě obnovy Zlaté kapličky po požáru 12. srpna 1881, ale i u nedávné politické likvidace ústeckého Činoherního studia. Podobná mobilizace je bohužel na pořadu dne momentálně v Kladně. Konkrétně na půdě Městského divadla v Kladně.

V souvislosti s kulturou a jejím financováním neustále zaznívají slova jako hledání společných cest, společných řešení, společných snah o nápravu. Dalo by se říct, že používat slova jako souznění a rezonance není od věci. Ovšem těžko definovat, zda z některých úst zaznívají upřímně, nebo již napoprvé jako podbízivý žvást. Pokud platí ta druhá možnost, stávají se taková slova mentální nákazou. Ztrácí svůj neotřelý půvab i emotivní upřímnost a promění se v nástroj společenské přetvářky a politického populismu. Bezcenné fráze, které se neustále opakují a opakují... Vážím si souznění rozumného názoru a zdravého pohledu na svět - mám evidentně problém, opravdu ho velmi často necítím, nevidím ani neslyším.

 Asi není divu, celá republika nadále pokračuje na sebevražedné cestě k dehumanizaci společnosti, kdy je na kulturu jako celek pohlíženo jako na problémový a ztrátový resort  - v očích ekonomů - který je následně většinové společnosti interpretován jako nějaký nadstandard, který si v dané chvíli a lokalitě můžeme / nemůžeme dovolit a na který se peníze musí “odněkud vzít”... Peníze pro kulturu jsou přesně definovány podílem z rozpočtu té dané státní organizace - jednotlivých městských, krajských i jiných rozpočtů. Město, kraj ani stát není v pozici donátora nebo sponzora kultury. Nýbrž, jak s oblibou uvádím, je jen správcem veřejných prostředků. A jak ukazuje čas, politik nebývá dobrým správcem, spíš dost často kozel zahradníkem … Proč je to někde 10% a jinde 4%, neřešme… Určujícím faktorem je normální přístup a kvalitní, sofistikovaní a tvůrčí lidé. Ve většině kulturních institucích chybí obojí. Naopak se člověk neustále setkává s alibismem, s omíláním již dávno vyvrácených polopravd a lží, magistráty či jiné instituce vrší jednu profesní, a dost možná i procesní, chybu za druhou a na požadované konkrétní informace nikdo nereaguje. Nebo odpovídá tak, že je čtení takových odpovědí pouhou ztrátou času.

Bez zásadních a doplňujících informací bylo k 5. 11. 2015 souboru Městského divadla v Kladně sděleno, že stěhování do nově a velmi nákladně zrekonstruovaných prostor divadla se opět odsouvá, a to nejspíš až na březen příštího roku, a že stávající umělecký šéf Daniel Přibyl, za jehož působení divadlo získalo enormní tuzemský i zahraniční kredit (nominace na Divadlo roku v Cenách kritiky, čtyři nominace na Ceny Thálie, účast na všech prestižních tuzemských divadelních festivalech a přehlídkách), ve své funkci k 30. 11. 2015 končí. Zároveň ylo ukončeno zkoušení a technická realizace inscenace Tančírna na Kladně a zrušen již předjednaný dramaturgický plán na probíhající divadelní sezonu 2015/2016.  Ředitelka a jednatelka Divadla Kladno s.r.o. Blanka Bendlová nepředstavila souboru žádnou další vizi jeho fungování a soubor od ní nedostal adekvátní zdůvodnění odchodu uměleckého šéfa ani dalších již popsaných změn.

Toliko z prohlášení, které vydali zástupci herců. S jejich mluvčí, vůdčím hlasem z herecké šatny, herečkou MDK a A Studia Rubín Alenou Štréblovou jsem se sešel v kavárně Divadla Komedie. Tu atmosféru, uvolněnou a příjemnou pohodu zajímavých prostorů plných usměvavých a uvolněných lidí, kteří se v klidu baví, diskutují o zcela zjevných problémech, do psaného rozhovoru pravděpodobně nedokážu přenést, ale z jejich přístupu a odhodlání vám dojde, že divadlo není barák. Divadlo jsou lidé. Herci, tvůrci, technika, tým lidí, který musí denně zkoušet = pracovat a večer hrát představení = pracovat. A jejich diváci, kteří si za dobrým divadlem vždy cestu najdou. To se ostatně potvrdilo i u inscenace „Brémská svoboda“ (Bremer Freiheit ), kterou v rámci dvacátého ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka, zahájeného 5. listopadu ve Státní opeře světově proslulou berlínskou Volksbühne, uvedlo Městské Divadlo Kladno právě dnes, 7. listopadu.

 

Můžeme si to trochu zrekapitulovat a vzít ten průběh událostí, které vyvrcholily tento týden, postupně a popořádku?

Alena: Dobře, pokusím se popsat pouze fakta a situace, jimž jsme byli přítomni, jelikož informací, které se okolo toho všeho rojí, je samozřejmě mnoho, ale, díky omezené komunikaci s paní ředitelkou a potažmo i se zřizovatelem, se o jejich pravdivosti zatím dá jen spekulovat a to je vždycky problém.

Popíšu tedy jen svůj pohled na celou věc… 

To bude pro začátek naprosto dostačující.

Alena:  Takže si představte situaci, kdy soubor začíná zkoušet novou inscenaci, třetí premiéru  letošní sezony. Je to velmi náročný projekt, kterého se účastní celý soubor plus hosté. Například zpěvák a hudebník Ondřej Ruml, herečka Petra Jungmannová, tanečnice a herečka Anežka Hessová. Jedná se o inscenaci Tančírna na Kladně v režii Dodo Gombára, který si k sobě vybral vysoce profesionální inscenační tým. Kdo jen trochu zná film Tančírna, jistě si umí představit, o jaký projekt se jedná. Dějiny či historie v hudebně tanečních obrazech, zjednodušeně řečeno. Specifikou této věci je možnost vytvořit vždy ojedinělé, originální dílo, které vychází z historie toho místa, ve kterém projekt vzniká.  A mimo jiné i z tohoto důvodu měla být chystaná inscenace tou, která by slavnostně zahájila otevření nové budovy tak dlouho a komplikovaně rekonstruovaného divadla. Již při 1. čtené zkoušce, které zcela mimořádně byla po celou dobu přítomna i paní ředitelka Bendlová, bylo celkem jasně vidět, že je s něčím nespokojena. Ale z jejích poznámek nebylo jasné, o jaký problém se jedná. Žádné další informace o nesouhlasu či důvodech nespokojenosti jsme však nedostali a tak nebyl důvod, abychom nezačali pracovat.  Zkoušky a pohybové tréninky, které probíhaly od 21. 10., naznačily, že potenciál tohoto projektu je velmi silný, a to ve všech směrech. Počínaje libretem, které vznikalo ve spolupráci s historikem panem Zdeňkem Pospíšilem, přes pohybovou, hudební, hereckou práci, a konče režií. Pokud mohu soudit, soubor se do práce vrhl s velkou vervou, chutí a zodpovědností, které si byl dobře vědom, vzhledem k tomu, pro jak významnou událost je projekt připravován. I přes to všechno k nám začaly pronikat kusé informace o tom, že paní ředitelka je zřejmě nespokojená s koncepcí celé věci.

Představení takového rozsahu nevzniká během týdne. Některé věci jsou již pod smlouvami, realizační tým pracuje na přípravě celé věci měsíce před první zkouškou. Dochází zastupitelům vůbec problematika spojená s provozem divadla a uskutečňováním jednotlivých představení?

Alena: Nevím, do jaké míry zastupitelům města některé věci docházejí nebo ne. Ale možná to ani nehraje roli. Jedna věc je, co vědí anebo si „myslí, že vědí“ o provozu profesionálního souborového divadla. Druhá věc je, jakou o tom mají představu, a třetí, co se nakonec rozhodnou udělat… Ano, z toho, co tu říkám, je doufám zřejmé, že příprava, která každému představení předchází, je stejně náročná jako samotný proces zkoušení. Často se setkávám s názorem, že herci si „přece jen tak hrají“, že to není pořádná práce. Je to právě naopak. Investice, kterou do své práce každý umělec vkládá, je velmi osobní, fyzicky i psychicky náročná a v podstatě časově neomezená. Samotnou zkouškou všechno zdaleka nekončí. Nosíte to v hlavě, přemýšlíte, bavíte se o tom, zkoušíte si představit i jiné varianty téhož. Prostě není to práce od – do, ale neustále se měnící živoucí proces, vyčerpávající a náročný. Ale abych se vrátila k tomu hlavnímu. Po čtrnáctidenním zkoušení, 5. 11., nám paní ředitelka oznámila, že se rozhodla zkoušení Tančírny na Kladně ukončit. Zároveň jsme se dozvěděli, že plánované otevření historické budovy se minimálně o další dva měsíce odkládá, a navíc, že umělecký šéf Daniel Přibyl ke dni 30. 11. ve své funkci končí. Jím sestavený dramaturgický plán se ruší.

Takže lze říci, že odjinud, než od vedení divadla, respektive od paní ředitelky, nezaznělo proti chystané realizaci inscenace jediné křivé slovo?

Alena: Oficiálně to nezaznělo odnikud! Na druhou stranu, odkud by to také mělo zaznít, když scénář známe jen my a inscenace se teprve zkouší. Těžko vznášet kritiku proti něčemu, co zatím nespatřilo světlo světa, že… Paní ředitelka nám pouze oznámila, že zastavuje zkoušení prý také z toho důvodu, že až teď zjistila, kolik realizace projektu bude stát peněz, a že vlastně  hostující herci nemají ani pořádně čas. Kdyby tomu tak skutečně bylo, nešlo by zkoušení inscenace přece vůbec naplánovat…

Kam zařadit zrušení již schváleného dramaturgického plánu a odvolání uměleckého šéfa činohry Daniela Přibyla? Pod jeho vedením dosáhlo kladenské divadlo neoddiskutovatelných úspěchů, ostatně i dneska tady nejsme náhodou, že?

Alena: Daniel Přibyl je naprostý profesionál, pro kterého je divadlo na prvním místě. Jde do toho na 150% a má svou jasnou vizi, kterou nekompromisně naplňuje. Což většinou pro nejbližší okolí nebývá snadno akceptovatelné a jednoduché už proto, že své tempo a zápřah předpokládá i u svých spolupracovníků. Takže pro nás šestidenní pracovní týden byl v podstatě normou a délky a časy zkoušek  víceméně znamenaly, že bydlíme na Kladně. Jenže když se podíváte zpátky na ty tři roky pod jeho vedením, tak prostě musíte uznat, že to přineslo ovoce. Bez takových osobností nikdy nemůže vzniknout svébytný, výrazný a umělecky kvalitní soubor, který na sebe slyší. Říkám to hlavně proto, aby bylo jasné, jak hluboký a vlastně likvidační zásah do fungování tohoto souboru odvolání šéfa bylo… Pod Danielovým vedením zájem o kladenský soubor enormně vzrostl. Spolupracují a chtějí s námi spolupracovat opravdu vytížení, výrazní umělci, jejichž čas je většinou dlouho dopředu zaplněný prací. Proto se musí dramaturgický plán vytvářet a domlouvat dlouho dopředu a s potvrzenými termíny již nelze hýbat. To je třeba také pochopit, aby bylo jasné, jak velkým problémem je zrušení kompletního plánu. Je to v podstatě neřešitelný problém.  A ten, kdo si to v tuto chvíli zřejmě vůbec neuvědomuje, vytváří tímto krokem logicky dojem, že není ke své práci dostatečně kompetentní…

Můžeš zmínit i slavnostní podtext dnešního představení tady v Komedii?

Alena: Ano a ráda. V rámci Pražského divadelního festivalu německého divadla přebíráme dnes Cenu Josefa Balvína, kterou vedení festivalu oceňuje nejlepší inscenaci původního německy psaného textu, která vznikla na území České republiky v uplynulé sezoně. V podání kladenské činohry jde o Fassbinderovu hru Brémská svoboda v režii Martina Františáka, šéfa činohry Národního divadla v Brně.

A co bude dál? Jaká je vize paní ředitelky?

Alena: Paní ředitelka nám doposud žádnou vizi nepředstavila, ale dozvěděli jsme se, že již dlouhodobě nesouhlasí s dramaturgií, kterou se divadlo prezentuje. Což nás skutečně velmi překvapilo, protože doposud žádné takové signály od ní směrem k nám nepřicházely. Naopak nám po každé premiéře srdečně gratulovala, chválila shlédnuté, a vyjadřovala víru, že následující inscenace se nám povede stejně dobře… Na náš dotaz, proč se situace tedy neřešila dříve, proč nám nebo uměleckému šéfovi nedala nic najevo, jsme žádnou odpověď nedostali. Na další otázku, co tedy bude dál a jaké má plány, odpověděla, že zatím neví, protože se všechno „seběhlo moc rychle“. Taktéž jsme se dozvěděli, že radnici nezajímají umělecké úspěchy souboru, ale „plný barák.“

oceněné představení %22Brémská svoboda%22 v divadle Komedie, 7. 11. 2015

 

Není to trochu s podivem a částečně i ostuda, když má Kladno více než stoletou tradici vlastního profesionálního divadelního souboru, na kterou by mělo být město spíš hrdé?

Alena: Ano, je. A je to i typickým obrazem  této doby, která je stále více zaměřená pouze na materiální zisk. Hodnoty jako kultura nebo vzdělání jsou čím dále tím víc odsouvány  na okraj zájmu. Jakákoli snaha o jejich renesanci se zdá být příslovečným bojem s větrnými mlýny.

Poslední otázka. Co se bude dít v případě rozpadu uměleckého souboru? Budeš ty osobně hájit vizi Daniela Přibyla a třeba divadlo opustíš nebo existuje varianta, že zůstaneš v Kladně i nadále?

Alena: V tuto chvíli si potřebujeme myslím všichni utřídit veškeré informace a pocity, kterých je skutečně mnoho. Dát si všechno do správných souvislostí a následně se vůči nastalé situaci nějak vymezit. Chceme dostat na své otázky jasné odpovědi. Hrajeme skvělá představení, a pokud nám to bude umožněno, budeme je hrát dál. O tom, jak fatální je pro soubor odchod uměleckého šéfa, jsem se už zmínila. To je zatím vše, co k situaci můžu říci.

Děkuji za velmi otevřený rozhovor v ne úplně příjemné situaci. Celou kauzu okolo zrušené inscenace "Tančírna na Kladně" a kladenského divadla budeme nadále sledovat, stejně jako Český Rozhlas Vltava a Český Rozhlas Plus, v jejichž pořadech Mozaika a Den podle Barbory Tachecí, se touto problematikou redaktoři Českého Rozhlasu zabývali.

Autor: Jan Raus | pondělí 9.11.2015 18:14 | karma článku: 23,72 | přečteno: 1736x
  • Další články autora

Jan Raus

FeNoMen #2: Esther Abrami - Hudba je můj další jazyk

Povídání s francouzskou houslistkou Esther Abrami sice uvízlo déle na půlové pomlce, ale možná zdánlivě křehkou, ovšem nesmírně ambiciozní mladou umělkyni jen tak nic nerozhází, donc allons ensemble, découvrir elle liberté, oui?

2.6.2019 v 2:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

“Taková normální rodinka” byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem, příběh NE / NORMÁLNÍ čtyřčlenné rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím míří k české premiéře

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73 | Přečteno: 2595x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop! Kam jsme doskákali, podle koho skáčeme a komu na co ještě “skočíme” 30 let po listopadu 89? Trapného Putina na bruslích dostihla karma na koberci, ale již za pár dnů můžeme zakopnout všichni

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Politika

Jan Raus

MessenJah - Má stále nabito a udržuje balanc

Ačkoliv můj host patří věkově do jiné, mladší generace a hudebně do odlišného žánru, dlouhodobě shledávám na něm osobně, na jeho hudbě i na jeho postojích a názorech dosti sobě vlastního a zajímavého pro tento krátký rozhovor.

23.4.2019 v 15:40 | Karma: 12,58 | Přečteno: 2665x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Klímův Sternehoch - možnost, která se uskutečnila

Pokud lze napsat o operním kusu v Národním, že to je nářez, potom tak v dobré víře. rok po premiéře, s potěšením činím. Sternehoch v opeře jiný příměr, v mých očích a uších, zkrátka nepřipouští, stejně jako Ladislav Klíma samotný.

8.4.2019 v 20:40 | Karma: 12,69 | Přečteno: 959x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

I'm not a 21st Century Digital Boy

Co způsobuje "inteligenční exploze ultra-inteligentních strojů" lidskému mozku a našim životům obecně? Je již dnes definován takový stroj, který sám o sobě daleko předčí všechny lidské intelektuální aktivity? Doufejme, že nikoliv

31.3.2019 v 14:15 | Karma: 23,75 | Přečteno: 5438x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

FeNoMen #1: Alexandra Dodd - Papoušek, hokejka a bikiny

Alexandra Dodd, kapitánka ženského hokejového týmu Canterbury Eagles, hrajícího hokejovou ligu Nového Jižního Wallesu v Austrálii, coby premiantka v mediálním projektu o různých a úspěšných ženách současného světa okolo nás.

17.6.2018 v 12:11 | Karma: 31,33 | Přečteno: 3216x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

Když muž sám snídá a žena je v práci

Pokud se dnes, z jakéhokoliv důvodu, ocitnete kdekoliv, kde je na hromadě přehršel různých magazínů pro ženy, musíte, jako muž, konstatovat, že tolik zbytečně potištěného papíru nenajdete možná ani ve Sběrných surovinách.

5.6.2018 v 15:16 | Karma: 34,21 | Přečteno: 9853x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Kde domov můj? Zde domov můj...

Kde domov můj? V kraji znáš-li Bohu milém, duše útlé v těle čilém, mysl jasnou, vznik a zdar, a tu sílu vzdoru zmar? To je Čechů slavné plémě, mezi Čechy domov můj, mezi Čechy domov můj

1.4.2018 v 12:00 | Karma: 38,19 | Přečteno: 8046x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Kecy, sex nebo poezie? Račte si vybrat!

Stín ignorance, pohlavního diformismu, verbálního primitivismu uniformního stáda, v uměle polarizovaném světě, se nenápadně vkrádá i tam, kde bychom jej nejspíš ještě nedávno ani nehledali. Kupříkladu v poezii, a to i ve Vogonské.

20.3.2018 v 22:22 | Karma: 33,48 | Přečteno: 2252x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Muzikálové TICK, TICK ... BOOM! Jonathana Larsona

Tick,tick a BOOM? “Třicítka” klepe na rameno? Paranoia? Nuda? Svědomí? Zaprášená přání, co se nepovedla naplnit? V životě, který občas nedává očekávané, a naopak nečekaně odebírá chtěné? Hora ruit. Per aspera ad astra.

24.2.2018 v 12:00 | Karma: 35,99 | Přečteno: 2318x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Fenomén Miloš Zeman

Miloš Zeman, podruhé zvolený prezidentem republiky, je bezesporu fenoménem české politiky. Co Miloš Zeman dal a vzal české společnosti? Rozděluje ji, nebo naopak spojuje? A je opravdu prezidentem všech občanů České republiky?

4.2.2018 v 14:00 | Karma: 18,66 | Přečteno: 917x | Diskuse| Pozvánky, akce

Jan Raus

Ano, gratuluji vám všem, kteří jste volili Zemana

Po ukončeném klání se sluší říct: Sláva vítězům, čest poraženým. A k vítězství patří gratulace, že?

28.1.2018 v 9:30 | Karma: 34,58 | Přečteno: 2826x | Diskuse| Politika

Jan Raus

25 let na vlnách rádia Bla - Bla plus

Leden jasný, roček krásný. Těžko říct, zda chápat pranostiku ve smyslu počasí nebo stavu našich myslí. Každoroční start roku, čas na letmé ohlédnutí. Dnes k počátkům devadesátých let, prostřednictvím Rádia Bla Bla Plus. On Air 93

17.1.2018 v 0:25 | Karma: 28,15 | Přečteno: 1195x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Nika Nováková - S čistou radostí v dědečkových stopách

Během devadesátých let jí bylo plné jeviště. Ať v Divadle Archa s Jaroslavem Duškem, tak na jiných scénách. Dnes má její život trochu jiný směr i tempo, ale divadlo v jejím životě stále zůstává bytostnou záležitostí.

13.1.2018 v 13:13 | Karma: 23,72 | Přečteno: 1300x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Rok 2018: Osm v Baccaratu nestačí

Bezbřehý optimismus, navlečený na všechna nejasná očekávání, nedočkavě přešlapuje na ostrém startu roku 2018. Ten osmičkou ve svém letopisu tradičně zakulatí historii tohoto národa a rozdá jeho budoucnost jako karty na Baccarat.

1.1.2018 v 13:13 | Karma: 30,67 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

Kudy ven z kruhového objezdu?

Punk byl vždy hnutím lidí, kteří se cítili ze společnosti vyřazeni anebo do ní patřit nechtěli. Byl a je to prostor, kde má každý možnost se vyjádřit. tvořit podle svého, bez ohledu na konvence a normy. No Future? Dovolte úsměv.

16.12.2017 v 20:20 | Karma: 34,30 | Přečteno: 3734x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Lenka Vaníčková - I nádraží je katedrála

Je Václav Hrabě autor, díky kterému si na obchodní akademii uvědomíte, že určitě nebudete účetní a půjdete studovat literaturu, abyste se o něm dozvěděli více? Možná ano, možná ne, v případě Lenky Vaníčkové tomu tak bylo.

6.12.2017 v 13:12 | Karma: 29,32 | Přečteno: 896x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Něco takového by nevymyslel ani sám Mrożek - Tego by nawet sam Mrożek nie wymyślił

Česko-polské vztahy prošly v posledních sto letech mnohdy bouřlivým vývojem. Nyní jsou poněkud v útlumu. Politická absurdita současné moci je ovšem tím, co naše národy minimálně spojuje..Říkám si: Ani Mrozek by tohle nevymyslel...

25.11.2017 v 12:12 | Karma: 35,04 | Přečteno: 1858x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Markéta Vozková - Austrálie je zázračný kontinent

Práci i soukromí hodí Markéta Vozková na několik dnů za hlavu s razancí kriketového bowlera. Didgeridoo, maorská Haka v Lucerně i festivalový pelmel filmů od protinožců patří již tradičně v listopadu do jejího života.

14.11.2017 v 11:11 | Karma: 29,16 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2040x
občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic