Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Básník Ticho - Život je play off

Název nové sbírky letos dvaačtyřicetiletého Básníka Ticho je pro dnešní dobu implicitní, popisuje střet dvou světů z nichž jeden vždy své Play Off prohrává. Básně složené z útržku ticha zaslechnutého v nirvaně. 

Básník Ticho, vlastním jménem František Vaněček, který mimo jiné vnesl do české literatury zbytečně tabuizované téma squattingu, o kterém se snaží mluvit, psát i mimo své knihy je tichý, přemýšlivý a citlivý člověk. Což jsou vlastnosti, které osobně považuji v dnešní době za „podpultové zboží“. Navíc v květnu vyšla v nakladatelství Protimluv jeho nová sbírka s poněkud sportovně znějícím názvem PLAY OFF, která ozvláštňuje českou poezii komplikovanější stavbou a hrou se slovy a významy, to vše prolínající se s odkazy a obrazotvorností. Včerejší pražský křest v kavárně Liberál v Holešovicích byl opravdu příjemným večerem s tradičně nezapomenutelným přednesem autora. I proto vám nabízím tenhle rozhovor, který vznikl počátkem máje, měsíce pro poezii tolik příznačného.

 

 

V rozhovoru pro Lidové Noviny z roku 2013 jsem se dočetl, že Ti „mluvení způsobuje fyzickou bolest“ a v podstatě před rokem jsi absolvoval mluvené interview  na Rádiu Wave v pořadu Za vodou. Zažil jsem Tvou sugestivní recitaci nebo diskuze k tématům, která jsou Ti blízká, takže se úvodem zeptám právě na tohle. Zastáváš názor, že většina lidí sice hodně mluví, ale o dost méně koná a že by se lidé měli vrátit k osvědčenému: Mluviti stříbro, mlčeti zlato ?

Ticho: Přesně tak, mluvení není moje hobby, svět vnímám především skrz jeho ticho. Společnost to někdy vidí jinak, už v roce 2000 jsem absolvoval čtvrt-půlroční kurz mluvení s psychologem Danem Šimkem. To byl sympatický člověk, ale o kurzu jsem si nemyslel nic hezkého, myslel jsem si, že si uříznu hlavu. V určitém smyslu mám blízko k poezii Henri Michauxe, ticho je pro mne významný zdroj informací a ten se ztrácí, když se člověk zapovídá v kavárně; ale to mě na štěstí moc často nepotkává. Ale názor mlčeti zlato neuznávám, mám rád řečníky i křiklouny, jen jsem jinej než oni.

Společensko-politicky angažovaná poezie je Ti blízká, o čemž ještě budeme mluvit. Jako příslušník stejné generace se zeptám, jak vnímáš dnešní  roli nebo funkci literatury nebo umění vůbec ? Kázání vody a pití vína neplatí po více než 25 letech jen u politiků. Jak je tomu ve Tvých očích u mnohých takzvaně "angažovaných" současných umělců ?

Ticho: Literatura má stejnou funkci jako za Ovidia, vypovědět slovy svět a vyslovit krásu. Ovidius měl 40 čtenářů a ti mu naštěstí rozuměli, protože to nebyli pitomci. Dnes umí číst skoro každý a tomu taky odpovídá úroveň literatury, a kromě toho máme punk a ambient, vlastní (ne)estetické dimenze. Sám dávám přednost literárním avantgardám, protože mě baví posouvání hranice, a myslím, že si mohu klást za čest, že čtenářů mám víc než čtyřicet. Angažovaná literatura, to je prostě angažovaná literatura, myšlenka, že naši mladí autoři budou osobně zápasit v ulicích s nacisty, s násilím, nebo alespoň s arogancí, lhostejností a hrubostí, je poněkud naivní. Jsou ale výjimky, například Filip Venclík, Jan Dědič, Jan Škrob nebo Tomáš Čada. Přesto pocitům angažovaných básníků věřím, přestože většinou se jedná o postoj a pero. Je to psaní ze srdce: svět básníka tíží a on o tom píše, stejně jako o tíži světa zpívá ptačí syrinx. Neurofyzikálně je to něco na způsob páky, nebo Archimédova zákona o tělese.

 

Osobně jsem se squattingem seznámil v roce 1991 v Berlíně a v Potsdami, odehrál jsem několik skvělých koncertů na Ladronce a velmi bedlivě sledoval osud squatu Milada, ke kterému máš silný osobní vztah. Když zmíníme žižkovskou Kliniku, kde pomalu vzniká-nevzniká kulturní a komunitní centrum, napadá mě otázka na rozpor, který vyplývá ve vnímání pohledu společnosti na squatting jako takový. Ten přináší většinou určitý konflikt se zákonem a s tzv. většinovou společností“. Jak ho vnímáš Ty sám ? A jak zhodnotíš třeba u Kliniky skutečnost, že po počátečních represích ze strany státu stačila návštěva a vyjádření podpory Andrejem Babišem a najednou to tehdejší „sevření“ povolilo ? Není to trochu o určitém pokrytectví  obou stran?

Ticho: Je to o dějinách. A těm moc nerozumím. Líp by vám odpověděla C. Riceová, ta měla cit pro historické okamžiky, toho jsem si na ní vážil. Podobně jako Babiš se zachoval v roce 2009 už Michal Kocáb, pochopil, že hrozí nepokoje s velkým počtem zraněných, proto začal jednat; i tak bylo vážně zraněných v příštích třech letech docela dost. Aktivistů je dnes stonásobně víc než třeba v roce 2007 a jsou bohatší. Mají k dispozici obrovský automobilový park a létají letadly, nás bylo tehdy prakticky jen sedm a měli jsme jen své psy. Místo dětí, které jsme si nemohli dovolit. Nezákonná, protiústavní, násilná konfrontace se systémem u mě nepřichází v úvahu, mám spoustu přátel mimi disidentské kruhy, a těžko si představit, že bych proti nim a jejich světu zvedl zbraň.

 

O podmínkách současného „klaunovsko-zemanovského“ kapitalismu v České republice mluvit nemusíme. Kdo se podle Tebe skutečně vyhraňuje vůči společnosti , co dnes vlastně znamená pojem "underground" ?

Ticho: Underground? František Stárek. Čuňas. To je z knížky Pán Much. Čuňas je takovej charakterní tlouštík, kterýho nakonec zabijou lidský zmije. Stárek, Lábus a jejich kámoši, to je českej underground. A umělci vyhranění proti společnosti? S trochou nadsázky jsou našimi nejvýznamnějšími nonkonformními umělci řidič Smetana a Roman Týc. Dneska stačí málo, když jsem v opilosti rozbil okno snobského penziónku pro árijce, pověst squaterského básníka postačila k tomu, abych si odseděl osm měsíců na uzavřeném oddělení soudní psychiatrie; a byl to opravdu „oskarový thriller“, vysvobodili mě až Václav Havel, Petr Placák, Vít Kremlička, Karel Füllsack a Martin Beránek. Bylo to opravdu drama.

Sám dost často zmiňuješ, že lidé znají víc Tebe než Tvoje knihy. Pojďme tedy k tomu, co a proč píšeš. Osobně jsem četl jen „Malou knihu noci“, sbírku poezie, která zaujme netradiční obálkou z recyklovaných montérek a džín a má originální ofsetovou grafiku. „Obchodník s nocí, narcis a netopýr“ a „Růže pro Miladu“ zastupují ve Tvé tvorbě prózu, kterou neznám. Můžeš s odstupem času tyhle díla nějak stručně charakterizovat čtenářům ? Nestálo by za pokus přiblížit Tvé knihy větší mase čtenářů ? Nemyslím tím nějaké tvůrčí podbízení, mám na mysli jejich dostupnost, i vzhledem k tomu, že vychází v malých, do it yourself, nákladech ?

Ticho: Knihy zas taková próza nejsou, jsou to básnická díla, o čemž svědčí skutečnost, že každá věta je zároveň skutečným nebo kamuflovaným veršem, drobným uměleckým dílem, básnickou jednotkou sui generis. Kdysi jsem si myslel, že se jedná o unikátní díla, nedostižného génia, ale později jsem se dočetl, že v současné francouzské literatuře je takových knih doslova přehršel. To mě ranilo a rozhněvalo. Všechny je napsali významní francouzští básníci. O čem jsou, vám neřeknu, naše vláda všechna tato umělecká díla zakázala.  Růže pro Miladu jsou o squaterově duši, která hledá vztah k vesmíru, a literární stavbou se podobají labyrintu keře divokých růží. Kniha začíná příletem squaterů z vesmíru, ale toto steampunkové fantasy entrée se rychle mění v příběh chlapce, který se v kocovině ze včerejška setkává s opuštěným, rozpadajícím se domem, a tam najde klíč, na který dopadá paprsek světla, svítící mezi prkny, a ten motiv v české poezii doslova zlidověl a zledovatěl. To ja pro mě jako pro autora velmi podstatná a cenná informace ! Kniha samozřejmě pokračuje dál, končí poslední školní den, a tím fakticky předpověděla datum, kdy došlo k vyklizení domu. Víc prozrazovat nebudu, kniha je sice vyprodaná, ale mají ji v knihovně. Je to takové ekologické voodoo psaní. Rovněž Obchodník s nocí, narcis a netopýr je umělecké dílo, ve kterém je jazyk používaný jako umělecká materie. Na rozdíl od Růže jeho páteř tvoří silný a lineární příběh Viktora Drozda, proroka začátečníka. Kniha má tři hlavní myšlenky: Je vzpomínkou na Sarajevo, celá prostřední část knihy se odehrává během čtyř let války v bývalé Jugoslávii. Čtenářům otevírá cestu do meditace krajiny ticha, a v tom je jakýmsi nekonečným příběhem a, ta třetí věc, kniha předpověděla budoucnost světa, včetně války na Ukrajině, vzniku prekariátu, pádu kapitalismu v Řecku, digitálního kšiltu nebo chytrých hodinek Apple.
A i tahle kniha je vyprodaná. Tím byl rozbit mýtus, že je zbytečné vytvářet umělecká díla, protože jsou neprodejná.    
V Růži jsem chtěl vytvořit kompozičně složitější, dějově nelineární knihu, jinou, než surrealismus, Joyce, Miller nebo Hrabal. Proto jsem vymyslel teorii "Obsažnější věty". Všiml jsem si, že i ve velkých dílech jsou prosté, neliterární, hluché věty, vypravěčské oslí můstky, i u Tolstého nebo Orwella. Rozložil jsem tedy knihu na atomy a dal každé větě náboj, každému odstavci uměleckou autonomii. Plus slavné proroctví na závěr.

 

 Charakterizuješ svou tvorbu jako poezii životní cesty, což s ohledem na Tvůj pestrý osobní život  považuji za odpovídající. Souhlasíš tedy s tím, co už deklaroval Ivan Martin Jirous, a to, že poezie má být prožitá, že má být životním názorem a vyjádřením, nikoliv jen prvoplánovým a libozvučným souzněním shluku slov s možností nějakého zaškatulkování ?

Ticho: No jak se to vezme, poezie je především a navždy atraktivní a důvtipný shluk slov, který by měl být uspořádán tak, aby voněl jako květina nebo žena, jak to říkával Paul Cézanne o verších Charlese Baudelaira. Básník by ale určitě neměl strkat hlavu do písku, tak, jak se to dneska říká, že básník, pokud píše i o sociálních tématech, tak přestává být básníkem, a je nutno ho zakázat a uvěznit a rozčtvrtit a rodinu vyvraždit a vypálit půl Vinohrad. Jsem přesvědčen, že básník zůstává básníkem i pokud se nebojí psát o sociálních tématech.

Jak se stavíš k dalším dnešním formám prezentace poezie a literatury vůbec ? Co tzv. nová média, různé nové formáty, jakou jsou e-knihy nebo literárně-dramatická audio CD ?

Ticho: Jak se mám k něčemu stavět, když mám nulové možnosti? Asi dvacet let se mluví o tom, že by se natočilo některé z mých básnicko-pantomimicko-kosmických představení, no, a asi si opravdu budeme muset počkat až na změnu režimu, problém je ten, že většinu představení už si vůbec nepamatuju, a rovněž rekvizity a doprovody, to je dávno v prdeli, věci se poztrácely, rozkradly, zničily, lidi zemřeli, softwary a podmalby vymazaly.

 

Pokud bude Tvým snem stát se úspěšným manažerem a pokud pro to budeš mít odpovídající předpoklady, asi se Ti tenhle sen v dnešní společnosti může splnit. Jak je to v případě, pokud člověk zastává názor, že by měl dělat v životě to, co umí, co ho baví, čím je přínosem pro své okolí, což je ve Tvém případě to být básníkem, autorem ? Dokázal bys psát jen „profesionálně“, za peníze, podle šablon nebo tvůrčích metod ?

Ticho: Já jsem profesionál, jsem členem Asociace spisovatelů. A píšu pochopitelně za peníze, protože nic jinýho nemumim, a ze školy mě vyhodil seňor Putna. Za to, co dělám, se nestydím a nechci, aby moje dcera zemřela hlady. Jsem přesvědčen, že autor má právo být profesionálem, a v poslední době je to hlavní program mého „angažovaného“ úsilí – van Gogh kdysi sepsal takový manifest, že umělec by měl být placen státem, podepsal jsem mu ho!

Mimo knižního publikování vytváříš experimentální a konceptuální „noviny poezie“ Noc, píšeš a přispíváš do různých literárně uměleckých periodik, jsi rovněž autorem divadelní hry pro soubor Ježek a Čížek „Pekarolla aneb divnohra“a hodně se věnuješ autorskému čtení. I přes Tvůj osobitý styl a přístup se zeptám, co píšeš nejraději, co považuješ za nosnou aktivitu ve svém uměleckém životě a jakou cestou by měla poezie pronikat do všedního života ?

Ticho: Hlavním jádrem mojí tvorby jsou a zůstanou rukopisy, to znamená noviny Noc poezie, protože jedině v tomto díle je zaznamenána skutečná věčnost. Z něj si může čtenářodivákotichoposluchač uvědomit, jaké to je, když básník stojí face to face poslednímu soudu. A poezie a všední život? To mě moc nezajímá.

 

Můžeš závěrem našeho rozhovoru prozradit čtenáři jaké jsou Tvoje umělecké plány pro letošní rok ? Kam můžeš nejen své příznivce pozvat a kde Tě mohou slyšet a vidět číst ?

Nepřinese letošní rok na knižní trh nový titul Básníka Ticho ?

Ticho: Pokud všechno dopadne jak má, vyjde  teď v květnu sbírka Play off, na které jsem pracoval od roku 2010. Ukázka z rukopisného díla z roku 1997 bude do srpna vystavena v DOXu na výstavě Art Brut Live, ale je zřejmě jen jedna, což je škoda, protože autoři této světové výstavy mají k dispozici 42 korpusů Noci –  je mi líto, že drtivá část díla zůstává v trezorech a směřuje tak k fyzickému zániku. Letos nebudu vystupovat na Colours of Ostrava, jako loni, ale čtenáři mě vůbec nemusí oplakávat, protože v Ostravě určitě budu letos vystupovat nejméně dvakrát. Minulý týden jsem vystupoval v Olomouci s básnickohudebněvizuálním projektem VILLONOVI VLCI INTO SPACE, a tam se určitě ještě letos vrátíme, a s největší pravděpodobností budu ještě do konce jara vystupovat na literárních festivalech v Polsku.   

Určitě díky za rozhovor a postřehy, z nichž by mohly vzejít i zajímavé podněty. Veškerá tvorba tohoto originálního a nekonformního autora určitě zasluhuje větší pozornost, než se jí dostává, nicméně okruh příznivců poezie Ticha se díky její opravdovosti a neprvoplánovitosti neustále zvětšuje a věřím, že tomu tak bude i v dalším prodloužení, do konečného rozhodnutí. 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Raus | pátek 5.6.2015 14:22 | karma článku: 28,59 | přečteno: 2659x
  • Další články autora

Jan Raus

FeNoMen #2: Esther Abrami - Hudba je můj další jazyk

Povídání s francouzskou houslistkou Esther Abrami sice uvízlo déle na půlové pomlce, ale možná zdánlivě křehkou, ovšem nesmírně ambiciozní mladou umělkyni jen tak nic nerozhází, donc allons ensemble, découvrir elle liberté, oui?

2.6.2019 v 2:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

“Taková normální rodinka” byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem, příběh NE / NORMÁLNÍ čtyřčlenné rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím míří k české premiéře

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73 | Přečteno: 2596x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop! Kam jsme doskákali, podle koho skáčeme a komu na co ještě “skočíme” 30 let po listopadu 89? Trapného Putina na bruslích dostihla karma na koberci, ale již za pár dnů můžeme zakopnout všichni

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Politika

Jan Raus

MessenJah - Má stále nabito a udržuje balanc

Ačkoliv můj host patří věkově do jiné, mladší generace a hudebně do odlišného žánru, dlouhodobě shledávám na něm osobně, na jeho hudbě i na jeho postojích a názorech dosti sobě vlastního a zajímavého pro tento krátký rozhovor.

23.4.2019 v 15:40 | Karma: 12,58 | Přečteno: 2667x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Klímův Sternehoch - možnost, která se uskutečnila

Pokud lze napsat o operním kusu v Národním, že to je nářez, potom tak v dobré víře. rok po premiéře, s potěšením činím. Sternehoch v opeře jiný příměr, v mých očích a uších, zkrátka nepřipouští, stejně jako Ladislav Klíma samotný.

8.4.2019 v 20:40 | Karma: 12,69 | Přečteno: 959x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Studenti v Belgii, Irsku či Británii protestují kvůli Gaze, staví tábory

6. května 2024  17:38

Studenti na třech univerzitách v Belgii a Nizozemsku zahájili v pondělí jejich okupaci na protest...

Pětiletá dívenka vdechla párek v rohlíku, za pár dní v nemocnici zemřela

6. května 2024  17:30

Velká tragédie se odehrála na konci dubna v Kravařích na Opavsku. Pětiletá dívka si šla o přestávce...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Voda zaplavila ulice i železnici

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  17:28

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...

V predátorských titulech publikovala i Nerudová. Bylo to dávno, hájí se

6. května 2024  15:16,  aktualizováno  17:26

Danuše Nerudová je lídr kandidátky STAN a také aspiruje na post europoslankyně. Česko by ráda...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2040x
občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic