Středa 15. července 2020, svátek má Jindřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 15. července 2020 Jindřich

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

26. 05. 2019 22:00:22
“Taková normální rodinka” byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem, příběh NE / NORMÁLNÍ čtyřčlenné rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím míří k české premiéře

Seriál “Taková normální rodinka”, Fan Vavřincové, byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem. Příběh jiné, čtyřčlenné NE / NORMÁLNÍ rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím směřuje ke své české premiéře.

Když 15. dubna 2009 proběhla v Booth Theatre, pod režijním vedením Michaela Greifa (muzikál “Rent”) slavnostní premiéra muzikálu “Next to Normal”, tehdy prakticky neznámých autorů Brian Yorkey - libreto, Tom Kitt - hudba, většina broadwayských kritiků zasunula své ostře nabroušené tužky zpět do klopy u saka a přidala se k postupně vzrůstajícímu potlesku naprosto fascinovaného publika. Opravdu netradiční námět, silný emocionální příběh, anomální dějové zvraty umocněné naprosto neskutečnými hudebními tranformacemi popově-melancholických nálad s kongitivními rockovými aranžemi, skvělé pěvecké party či herecké výkony Alice Ripley, J. Roberta Spencera nebo Jennifer Damiano, to vše dohromady přispělo více než před deseti lety ke zrození světového muzikálového hitu. Více než 700 krát reprízovaného, třikráte oceněného a mnohonásobně nominovaného na Tony Awards, ale posléze oceněného i Pulitzer Prize for Drama.

V roce 10. výročí od tohoto počinu se stále aktuálním tématem, přichází poněkud normálně nenormální rodinka Goodmanových.(v produkci art4rent z.s ) k českému divákovi. Konkrétně do divadla Na prádle, termín jejich příjezdu: 29. listopadu 2019. Pátek s tímto datem, nabídne každému přítomnému v hledišti nejen nezapomenutelné kulturní menu, ale především možnost srovnání míry citů, pokrytectví a dalších emocí uvnitř sociologicky solidární skupiny osob, mezi sebou spjatých manželstvím, poodhalí penzum vůle, ale i marnosti ve fungování jádrové rodiny, nastíní možná řešení podobně běžných problémů spolu dlouhodobě žijících generací, ovšem v tomto případě zasažené a podřízené etice a slušnosti mezilidských vztahů, mimo rámec teorie socializace podle Sigmunda Freuda, v důsledků těžkého psychického břemene s názvem bipolární porucha.

Více než půl roku před uvedením této nemainstreamové muzikálové sondy do osudů obyčejné americké rodiny z předměstí, není potřeba pitvat děj či prozrazovat konec příběhu.

Co zmínit lze, je skutečnost, že mimo kulturní rovinu je součástí projektu i osvětová kampaň k nemoci zvané bipolární porucha. Ta je totiž jedním z hlavních témat muzikálu. Mezi známými osobnostmi, které trpěli právě tímto duševním onemocněním a často o něm veřejně mluvili byli například Miloš Kopecký, Petr Muk nebo Karel Svoboda. Rozpoznání nemoci není ani dnes úplně jednoduché, její včasná identifikace a léčba však může nejen zlepšit kvalitu života, ale často ho i zachránit. Pokud netušíte “oč tu běží”, lékařské pojmy Bipolární porucha (BAP), známá také jako Maniakální deprese (MD)nebo pod starším označením maniodepresivní psychóza (MDP), maniodeprese (MD) vám nic neevokují a nemáte nikoho takto nemocného ve svém okolí, máte vlastně velké štěstí.

Jelikož nejsem lékař, pokusím se tuto nozologickou jednotku alespoň laicky charakterizovat. Současná psychiatrie sice neoznačuje BAP jako nemoc nebo psychózu, ale spíše užívá pojem „porucha“. Sám mám několik přátel, kteří s touto maniodepresivní “poruchou” bojují a žijí, takže si dovolím zůstat u označení nemoc, onemocnění. Porouchat se může stroj, přístroj nebo nástroj, nikoliv člověk, a k jejímu odstranění většinou postačí nový náhradní díl .nebo fundovaný opravář. Jedná dlouhodobé, vlastně celoživotní, psychické onemocnění a jsou takto diiagnostikována téměř dvě procenta světové populace. Může se projevit v jakékoliv fázi života, v dětství či přijít až ve stáří. Dotyčná osoba trpí prudkými návaly nespoutaného, klamného nadšení, po nichž následuje zlom a hluboká deprese. Svůj stav si neuvědomuje, tím méně při prvním projevu nemoci, prvotními příznaky jsou prudké změny nálad či neschopnost vykonávat běžné úkony a ani později neví, kdy se ataka deprese nebo mánie znovu projeví. a nikdy není vyloučeno ohrožení života v důsledku sebevražedného jednání. Takže bez okolní pomoci a odborné lékařské léčby, skončí v lepším případě v blázinci, v tom druhém na hřbitově.

Ale zpět k divadlu. Při úvodní tiskovce k české verzi muzikálu v příjemném prostředí kavárny Divadla Na prádle jsem nechyběl, takže v krátkosti prozradím to, co prozradit mohu a nabídnu postřehy a názory producenta a herce Tomáše Vańka, kterého čeká s celou partou do listopadové premiéry ještě velká porce dřiny, potu a odříkání.

NEXT TO NORMAL

Premiéra: 16. ledna 2009

Dramatik: Brian Yorkey

Skladatel: Tom Kitt

Postavy: Diana Goodman, Gabriel "Gabe" Goodman, Dr. Madden, Natalie Goodman, Dr. Fine, Dan Goodman, Henry

Kompozice: Tom Kitt, Michael Starobin

NE / NORMÁLNÍ

CZ produkce: art4rent, z. s. a Divadlo Na Prádle ve spolupráci s MTI Europe

Český překlad: Zuzana Čtveráčková

Režie: Martin Vokoun (mj.režisér činohry DJKT 2008-2012, MD Kladno, Most, Brno ad.

insc. Perfect days, Saturnin, Tick, tick ...BOOM!, Cabaret - leden 2019)

Scéna a kostýmy: Aleš Valášek

Hudební a pěvecké nastudování: Kristýna Brachtlová ;

Dramaturgie: Ondřej Doubrava

Postavy a obsazení:

Diana - sexy matka čtyřčlenné rodiny trpící bipolární poruchou - Daniela Šinkorová

držitelka Thálie 2002 v kategorii muzikál a opereta, role Zuzany v muzikálu Kristián, Thálie 2004 v kategorii muzikál a opereta, role Sally Bowlesové v muzikálu Kabaret, muzikál mj. Někdo to rád horké (Sugar),Hello,Dolly! (Dolly Leviová), Prodavači snů (Christine Colgate), The Addams Family (Morticia Addams), Chicago (Velma Kelly)

Dan - chápavý, ale unavený manžel- Zbyněk Fric

zkušený muzikálový harcovník, 451° Fahrenheita - Hudební divadlo Karlín, Jesus Christ Superstar - Divadlo Spirála 1994 ,Dracula - Kongresové centrum Praha 1995 - ad., Broadway/Hybernia - Tři mušketýři (d’Artagnan) 2008, Kalich - Touha (2009), Rent (2014), Tajemství (2015)

Gabe - vzorný, ale temperamentní až impulzivní syn, 18 let- Štěpán Komárek

Romeo a Julie, 2017 Hybernia, Woof -Vlasy (květiNOVÉ děti), 2018 Divadlo Kalich

Natalie - šestnáctiletá, krásná, pubertální, až narcisní dcera - Kateřina Herčíková

býv lyžařka, absolv. KJJ, DJKT Plzeň - Cats 2014, Hello Dolly! (Ermengarda) 2015, West Side Story (Rosalia) 2017, Hybernia - Ferda mravenec (Beruška) 2017, U Hasičů - Romeo a Julie (Julie) 2014, Kalich/Na prádle - Rent 2014, GoJa - Wicked (Elphaba) 2019

Henry - sedmnáctiletý romantický hudebník a přítel Naty - Štěpán Klouček

člen chlapeckého pěveckého.sboru Boni Pueri, KJJ, hudebník a písničkář, Forum Karlín - Romeo a Julie (Romeo)

Dr. Madden/Dr. Fine - ošetřující lékaři, manipulátoři- Tomáš Vaněk

DAMU a KJJ, umělecký vedoucí art4rent z.s., Kalich/Na prádle - Rent (Mark Cohen) 2014, GoJa - Fantom opery (Raoul, vikomt de Chagny) 2014, Na prádle - Tick. Tick..BOOM! (Jon) 2018

Tvůrčí tým pro Next to Normal se téměř neliší od toho, který se podílel na úspěšném představení “Tick,Tick....Boom!”. Režisér Martin Vokoun a producent Tomáš Vaněk souzní nejen ve výběru repertoáru, který je vítanou alternativou k velkým pražským muzikálovým scénám, ale i v inscenačních záměrech, postupech a snaze vždy obohatit žánr i dalším přesahem, novými a leckdy lehce kontroverzními tématy či jinou netradiční přidanou hodnotou pro nejen muzikálového diváka.

Původně desetiminutová záležitost dvojice Brian Yorkey - Tom Kitt ve finále vykrystalizovala do regulérního představení, v jehož scénáři hudba a zpěv výrazně převyšuje mluvené slovo téměř čtyřiceti hudebními čísly a obsahuje poměrně náročnou pohybovou a taneční choreografií. To vše zazní během dvou hodin, za doprovodu šestičlenného hudebního seskupení.

Pro Tomáše Vaňka představuje nová premiéra dvojitou porci práce. Nejen té herecké, ale i té produkční. Proto jsem několik otázek položil právě jemu.

Začněme bipolární poruchou. Jaké jsou vize a směr kampaně ohledné tohoto onemocnění a čím ji může představení pomoc nebo podpořit?

Tomáš: Zatím je to ve velmi rané fázi. Oslovili jsme Národní ústav duševního zdraví, ale otevřeně přiznávám, že se nám zatím nepodařilo realizovat osobní schůzku a probrat všechny možnosti, takže k tomuhle se zatím nemůžu konkrétni vyjádřit. Každopádně ta naše vize je jasná. My chceme, skrze to představení, otevřít to téma, tu problematiku a uměleckou formou přiblížit tu problematiku široké veřejnosti.

Uvažujete o nějaké formě podpory formou sbírky či podobných aktivitách, nebo je to spíš v rovině nemateriální pomoci a osvěty?

Tomáš: Pokud se naskytne nějaká možnost nebo forma materiální podpory na správné místo, nemáme s tím problém. Ale jak jsem zmínil, jsme na začátku. Co můžeme a chceme, je vyjádřit a podpořit názor, že takováhle nemoc, jakákoliv psychická nemoc, nemusí zákonitě znamenat vyloučení člověka z běžného a aktivního života ani ze společnosti. Zároveň tím chceme upozornit na fakt, že mezi námi žije velký počet lidí, kteří touto nemocí trpí, aniž bychom si toho všimli včas a snažili se včas nebo smysluplně pomáhat. Ačkoliv mohou takoví lidé působit podivně na své okolí, není to nic, za by měli být lynčováni nebo automaticky yylučováni ze společnosti. Znám mnoho lidí a sám mám osobní zkušenosti, co ta nemoc obnáší. Nemyslím jen zdravotně pro pacienta, ale i pro jeho blízké a okolí.

Pojďme další otázkou přejít od medicíny k produkci. Je obsazení Daniely Šinkorové do role Diany marketingový tah, nebo jsi měl jasnou představu, s kým to budete hrát a výběr byl podmíněn jejími hereckými kvalitami a charakterem?

Tomáš: Pokud mám odpovědět jako producent, tak u takovéhleho nemainstreamového muzikálu musím přemýšlet i v té rovině, že je potřeba obsadit takové umělce, které alespoň někdo zná a jejich popularita tomu představení pomůže. Nebudu skrývat, že mediální pozornost a zájem na představení stoupá s popularitou herců, které veřejnost zná. Ať z velkých muzikálových produkcí nebo z televize. Pokud tu pozornost neumíte získat, nemá smysl to představení hrát. Co se Danky Šinkorové týče, má ty parametry mediálně známé tváře, ale upřímně dodávám, že jako herečka a zpěvačka naprosto splňuje moje i Martinovi představy pro tu roli. Odpovídá věkově i typově, a vlastně i s režisérem, jsme nezávisle na sobě, v době uvažování o možných kandidátkách oba přišli s návrhem, že Dianu by mohla hrát právě Daniela Šinkorová.Ve hře byly i další herečky a zpěvačky, ale nakonec jsme se vždy vrátili k Dance.

Byl tedy váš prvotní výběr shodný s dnes představeným obsazením?

Tomáš: Vlastně téměř ano. Já nad tím výběrem herců přemýšlím opravdu hodně a dlouho dopředu. Vytipovali jsme několik lidí, diskutovali o nich, postupně selektovali výběr a po pěti měsících jsme je pozvali na konkurz. Někoho jsem znal osobně a na jiné jsem se byl podívat v jiných představeních, ale finální výběr byl opravdu ovlivněn jejich schopnostmi. Následovali poměrně dlouhé rozhovory, které ukáží tu lidskou stránku člověka pro takovýhle projekt a týmovou práci. Vždycky se snažím tu uměleckou kvalitu doplňovat i tou chemií mezi lidmi, vlastně je to v poměru 50:50. Nikdy nebudu e nechci spolupracovat s někým, kdo nám nebude vyhovovat jako člověk.protože vím, že by taková práce a celkový výsledek nestály za nic.

V jaké kadenci bude představení NE/NORMÁLNÍ vidění v Divadle Na prádle?

Tomáš: Ačkoliv máme něco za sebou a tohle představení má velký potenciál, zůstáváme při zemi. Máme v plánu odehrát dvě představení měsíčně, i s ohledem k dalším závazkům všech protagonistů. No a kdyby náhodou poptávka stoupla, jsme připraveni na tu skutečnost reagovat a nějaká představení přidat, jak to jen bude možné.



Autor: Jan Raus | neděle 26.5.2019 22:00 | karma článku: 16.20 | přečteno: 2375x

Další články blogera

Jan Raus

FeNoMen #2: Esther Abrami - Hudba je můj další jazyk

Povídání s francouzskou houslistkou Esther Abrami sice uvízlo déle na půlové pomlce, ale možná zdánlivě křehkou, ovšem nesmírně ambiciozní mladou umělkyni jen tak nic nerozhází, donc allons ensemble, découvrir elle liberté, oui?

2.6.2019 v 2:00 | Karma článku: 6.19 | Přečteno: 181 | Diskuse

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop! Kam jsme doskákali, podle koho skáčeme a komu na co ještě “skočíme” 30 let po listopadu 89? Trapného Putina na bruslích dostihla karma na koberci, ale již za pár dnů můžeme zakopnout všichni

14.5.2019 v 22:00 | Karma článku: 19.25 | Přečteno: 1563 | Diskuse

Jan Raus

MessenJah - Má stále nabito a udržuje balanc

Ačkoliv můj host patří věkově do jiné, mladší generace a hudebně do odlišného žánru, dlouhodobě shledávám na něm osobně, na jeho hudbě i na jeho postojích a názorech dosti sobě vlastního a zajímavého pro tento krátký rozhovor.

23.4.2019 v 15:40 | Karma článku: 12.58 | Přečteno: 2071 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Eva Šamánková

Schovej mě v dešti

Jedna rodina a tři generace žen. Sváry a citový odstup trvající už spousty let. Podaří se jim vyříkat si dosud nevyřčené a konečně nalézt cestu jedna ke druhé?

14.7.2020 v 16:49 | Karma článku: 5.22 | Přečteno: 242 | Diskuse

Martin Braun

Zpravodajství ČT 1 - nehoráznost na pokračování

Nejsem moc nadšený z toho, že v tak krátké době píši ostrou kritiku na zpravodajství veřejnoprávní televize, ale pocit, že tento kanál se transformuje více v bulvární trubku

10.7.2020 v 20:01 | Karma článku: 47.40 | Přečteno: 19695 | Diskuse

Kateřina Dušková

Animální poezie XIV: Jarní květ a Píseň paprsků

Je tady nová tvorba básnířky Kateřiny ANIMY Duškové. Naplněna je životem, láskou a poetikou. Tak se odpoutejte od každodenní reality a vydejte se společně do kouzelného světa poezie

9.7.2020 v 18:00 | Karma článku: 7.48 | Přečteno: 152 |

Eva Šamánková

Jeden z nás

Několik sousedů z předměstí a jedna vražda. Kdo je nevinný, kdo nemá alibi, kdo skrývá tajemství? Kdo zavraždil atraktivní ženu z jejich ulice? Ať už je to jakkoliv, jisté je, že vrahem je jeden z nich...

9.7.2020 v 17:11 | Karma článku: 5.91 | Přečteno: 307 | Diskuse

Karel Orlík

Je to normální? Téměř celý svět protestuje proti anexi několika židovských komunit.

Izrael se připravuje osvobozené území z června 1967 trvale začlenit pod svou správu. V přístupu k anexi se střetávají koncept teologicko-právní s konceptem levicově-sekulárním.

7.7.2020 v 6:00 | Karma článku: 21.51 | Přečteno: 465 | Diskuse
Počet článků 86 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1821

občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic