Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MessenJah - Má stále nabito a udržuje balanc

Ačkoliv můj host patří věkově do jiné, mladší generace a hudebně do odlišného žánru, dlouhodobě shledávám na něm osobně, na jeho hudbě i na jeho postojích a názorech dosti sobě vlastního a zajímavého pro tento krátký rozhovor.
MessenJah

 

V úvodu článku začnu, možná nezdvořile, otázkou..

 

Milí čtenáři, znáte práci a výzkum (nebo alespoň jméno…) rodáka z Olomouce, světově uznávaného českého vědce, profesora a chemika, předního zastánce užití konopí, či marihuany, v lékařství, který je obhájem jejího legálního užití v různých lékařských oborech?

 

Ano? Spíše ne? Nikdy jste o nikom takovém neslyšeli?

 

Ať je vaše odpověď jakákoliv, jedná se o pana profesora Lumíra Hanuše, nositele mnoha titulů a doktorátů, ale i nominací či ocenění typu  JACK HERER AWARDS 2010 nebo Cena adiktologie za významný přínos v oboru adiktologie pro rok 2011. Mimo jiné uvádí:“Nikdy nepoužívám výraz léčebná marihuana, ale léčebné konopí. Jak řeknete marihuana, tak se pacient i lékař vidí v želízkách. Konopí je jedno z nejbezpečnějších přírodních léčiv, to mohu potvrdit. Ovšem nejedná se o panaceum, není to všelék. Já vždy říkám čtyři NE - NEléčí vždy, NEléčí každého, NEléčí každou nemoc a NEléčí každé stádium nemoci. Osobně nejsem pro úplnou legalizaci konopí, ale pro jeho dekriminalizaci”.

Podobnou paralelu, s názory slovutného profesora, nacházím i v životě a umělecké tvorbě mého dnešního hosta. Nepoužívá vědecké termíny, nýbrž vlastní výrazové a umělecké prostředky, ale vize či poselství obou mužů jsou vesměs identická.  Můj dnešní protějšek pro tohle interview dlouhodobě patří do špičky domácí MC´s reggae/dancehall scény, jeho doménou je nejspíš vyvážená kombinace chytlavých melodií a skvěle vystavěných českých textů. Řekněme, že jeho tvorba nejde jen tak snadno přehlédnout. Ať společná s Cocomanem a Dr. Karym v projektu „Nevereš“ tak ani jeho sólová tvorba. Songy jako “Ganja Je Lék”, “Neni Mi Jedno”, “BALIT”, “Miluju Život”, “Ostravo Opavo”, “Podej Mi Ruku”, “Nabito” nebo “Hai Taim” již dnes patří, v hudební dráze Jiřího MessenJaha, k úspěšným hitům. V mých očích ho jeho hudební kariéra staví do pozice popularizátora konopí, zastánce maximálně možné legalizace a představitele antisystámové oponentury mladší, nastupující generace české společnosti. Live jsem ho poprvé viděl a slyšel před osmi lety při pohodové párty “Sklizeň 2011”. Dnes, v sobotu 20. dubna, vzniká tento krátký rozhovor v hektické atmosféře organizačních pokynů, telefonátů a vrcholících příprav. Na programu pražského klubu Futurum je totiž křest, jeho zatím posledního alba, které nese název “Balanc”.

 

 

Začal jsi s muzikou před deseti lety. Jaký je rozdíl mezi Messenjahem z roku 2009 a tím současným, v roce 2019?

MessenJah: Tak nejen já, ale i hudba se vyvíjí. Tím pádem i můj projev. Ačkoliv já se stále cítím dost podobně jako v roce 2009. Doufám, že mám nový a větší skills(1)než před deseti lety. Změnila se trochu hudba, postupy nebo technologie, ale moje postoje, přístup a ta message lidem zůstávají stejné.  

 

Takže bys mohl definovat, jestli je tvoje poslední deska “Balanc” nějak nebo něčím odlišná, zásadně odlišná, od toho, cos dělal doteď?

MessenJah: Jasně.  Nová deska je určitě odlišná. Právě hudebním projevem, já říkám, že je rozhodně víc multižánrová. Najdeš tam songy ve stylu new roots, dance hall, reggae, až po funky hip-hop nebo grime(2). Takže je tam spousta nových prvků.

 

Teď trochu hypoteticky. Který svůj song bys vybral pro někoho, kdo tě vůbec nezná a chtěl bys ho zaujmout?

MessenJah: No, myslím, že jeden track nemůže  být berná mince a reprezentovat tu širokou škálu, jak říkám, snažím se být multižánrový a univerzální MC(3). Takže bych asi doporučil nějaký set. A ten by mohl být takhle -“BALIT”, “Podej mi ruku” a třeba “Zahradnická píseň” s Cocomanem.

 

Když už jsi zmínil Cocomana, mimo sólovou dráhu funguješ s klukama v projektu NEVEREŠ. Co můžeš říci o téhle spolupráci?

MessenJah: Ta vyplynula tak nějak přirozeně. S Karym, s Cocomanem a dalšíma mc´s jsme  před osmi lety udělali první společnou kompilcaci s názvem “Sklizeň 2011”. Od té doby vyšly asi čtyři další a vlastně strašně moc show jsme odjezdili a odehráli společně. Až z toho vznikla trvalejší forma spolupráce Cocoman-Dr. Kary-MessenJah. Sešli jsme se ve studiu a udělali společně celou desku. Je to taková ulítlejší verze nás všech, spojili jsme různý nápady a mnohdy divoký party věci a všechno to spekli pod značkou NEVEREŠ.

 

Dalo by se tedy říct. že se v české kotlině hudební scéna etablovala, vyvíjí se a upevňuje svou pozici?

MessenJah: Snad jo, myslím, že ano. Doufejme. I když se dá říct, že největší boom asi zažila právě v době vzniku zmiňovaných kompilací v letech 2011 a 2012. Hodně lidí to poslouchalo, začalo chodit na show a všeobecně stouplo povědomí o tom, co se v Čechách hraje. A na týhle vlně, se minimálně stejně dobře, držíme i dneska. Věřím, že to znovu nakopnou nový intepreti, kteří se začínají objevovat a prosazovat. Stejně jako tomu, že zájem poroste s novýma nahrávkama a deskama, který se vydávají.

 

Jak bys charakterizoval své fanoušky? Myslíš si, že můžeš zaujmout i jiné, starší publikum?

MessenJah: Věkový průměr lidí, co mě poslouchaj je řekl bych lehce přes 20 let, ale na shows choděj i děcka pod patnáct nebo i matadoři přes padesát. Myslim, že mluvim řečí, srozumitelnou skoro všem generacím.

 

Jízda na dýni

 

 

Líbí se mi tvoje práce s českým jazykem. Ve tvé hudbě je text snad ještě více zásadní než u jiných žánrů a existuje dostatek prostoru si hrát se slovy. Takže mě zajímá, jak vznikají tvoje texty. Napíšeš to “z voleje” nebo s tím pracuješ, než jsi spokojen a výsledek je finální?

MessenJah: Hmm, spíš ho napíšu, proškrtávám a snažím se ho pilovat. Ale někdy si to prostě sedne tak, že už ta první verze jefinální. Jsem perfekcionista. Občas něco škrtnu, přepíšu, zvolím jiná slova, ale dá se říct, že používám oba postupy.   

 

Píšeš mimo textů i poezii, básničky?

MessenJah: To jsem dělal, když mi bylo patnáct, šestnáct let. Teď se ale rozhodně soustředím na texty, na hudbu a tuhle formu sdělení. Toho se držím, takže momentálně poezii nepíšu, ale kdo ví. Třeba v budoucnu budu ventilovat svoje pocity i tímhle způsobem.

 

Ve své tvorbě se zabýváš problematikou konopí a dalšími, sociálně-společenskými nešvary. Není to dnes, v době většinovou společností tolerované politické garnitury ala Zeman, Babiš nebo Okamura trochu sisyfovská práce?

MessenJah: Tak asi je(úsměv). Ale pokud to vzdáme, tak to bude všechno ještě daleko horší. Čím víc lidí to zaujme, bude se tím vážně zabývat, bude o věcech víc přemýšlet a kritičtěji vystupovat proti zlu, tím větší je šance, že ten systém bude vypadat jinak. A začne fungovat více pro obyčejnou většinu než pro samozvaně privilegovanou menšinu, jako je tomu dneska.

 

 

  

Když řeknu jednoduše konopí nebo marihuana,co pro tebe osobně, ve tvém životě, znamená?

MessenJah: Řeknu to jednoznačně. Pro mě je konopí léčivá bylina. Mělo by být naprosto legální. Jak jeho pěstování, tak jeho užívání, ať rekreační nebo lékařské. Myslím, že máme ve společnosti legalizované mnohem horší látky a substance, takže nevidím jedinej důvod nemít legalizovaný i konopí.  

 

Osobně souhlasím se zmiňovaným profesorem Hanušem v tom, že by se konopí mělo dekriminalizovat, nikoliv legalizovat. Jaký je tvůj názor?

MessenJah: Jasně.To je ale jen nějaká terminologie. Já si pod pojmem plná legalizace prostě představuju možnost beztrestně vypěstovat dostatečné nebo potřebné množství konopí, dále ho zpracovávat a užívat. Můžeme se bavit o nějakém limitu, ale taky nemusíme. Ty množstevní kritéria jsou a mohou být velmi individuální a různá, takže nevidím způsob, jak takový limit stanovit, jestli pět, padesát nebo sto kytek. 

 

Takže nepatříš mezi zastánce tzv. holandského modelu, kde je stát výrobcem, distributorem i regulátorem trhu a z tohoto byznysu čerpá nemalé daně, stejně jako tomu je, víceméně celosvětově, u alkoholu nebo tabáku?

MessenJah: Pokud k tomu člověk nemá přístup a možnosti pro pěstování, tak si to potřebuje koupit. Takže spíš záleží, o jakým způsobu distribuce a prodeje se budeme bavit. Jestli by to byly státem kontrolovaný prodejny nebo by byl zapojený i soukromý sektor. Já jsem osobně spíš pro co největší rozvolnění toho trhu. Samozřejmě se stanovenou věkovou restrikcí. Moje vize je co nejširší legalizace pro co největší množství lidí, možnost volného pěstování nebo nákupu, bez nesmyslných daní. Konopí by rozhodně nemělo spadat do skupiny látek jako tabák nebo alkohol, které jsou prokazatelně škodlivé a na které je uvaleno obrovské daňové zatížení.

 

Je asi typicky českým paradoxem, že cena léčebného konopí přesahuje za jeden gram cenu na černém trhu, není hrazena pojišťovnami a při potřebném množství pro léčbu se u vybraných pacientů stává neúnosně nákladnou. Pravděpodobně proto, že ho stále musíme dovážet, jelikož jsme doposud, od roku 2014, nedokázali vypěstovat vlastní. Co říkáš téhle situaci?

MessenJah: Souhlasím, to je naprostej nesmysl. Myslím, že je potřeba stlačit tu cenu lékařského konopí mnohem níž. Cestu nám ukazují ty země, které lékařské konopí pěstují a zpřístupňují lidem. Vše se děje cíleně, ve velkém, se snahou o co nejlepší kvalitu za nejnižší možné náklady. Takže se v tomhle případě můžeme bavit o korunách, nebo desítkách korun za gram. Nevím, kdo a jak stanovil ty současné ceny konopí v lékárnách, ale rozhodně v tom vidím jen něčí snahu na tom vydělat.

 

Má na současnou situaci prodeje a medikaci konopím vliv i tradičně silná farmaceutická lobby?

MessenJah: Bezpochyby tam nějaký takový tlak je. Neumím ovšem určit kolik procent tvoří rigidita(4) systému a jaký je podíl lobby firem z farmaceutického průmyslu.

 

Jiří MessenJah

 

Vnímáš nějakou změnu v přístupu a pohledu společnosti nebo v preventivních či represivních opatřeních státních orgánů na užívání konopí? Ať na jeho rekreační či lékařské užívání?

MessenJah: Přístup lidí a postoj státu jsou dvě odlišné a oddělené věci. A mám pocit, že se tyhle dvě tendence v současnosti čím dál tím víc rozcházejí.

 

Fajn, tak začněme občanskou společností. Jak dnes Češi vnímají marihuanu?

MessenJah: Myslím, že ve společnosti je ten postoj ke konopí a nálada všeobecně benevolentnější, než tomu bylo řekněme před deseti lety. Ten vývoj je naprosto patrnej. Ačkoliv rozhodně zatím ještě stále dobíhá to nastavení společnosti, které řadí marihuanu do kategorie nebezpečných látek a mylně jí označuje jako prekurzor(5)  ke tvrdý drogám. Takže tady v tom ohledu je nadále potřeba osvěta.

 

A tvůj úhel pohledu na vztah konopí versus stát?

MessenJah: Represivní složky a státní aparát nenápadně přitahuje šrouby, to je taky celkem jasný. Policie a establishment se snaží odklonit určitý, liberálnější přístup z posledních let zpátky směrem k nekompromisní restrikci. Bez ohledu na trendy z různých částí světa a bez snahy o prevenci. Takže asi uvidíme, jakým směrem se to bude ubírat.

 

Podpořil bys umělecky nějakou politickou stranu nebo hnutí? Co ty a politika, neláká tě to?

MessenJah: Já se nezdráhám svoje politické názory nahlas veřejně vyjadřovat, ať už v textech svých písní, nebo na sociálních sítích. Široko, daleko jedninou politickou silou, které věřím je Pirátská strana. MessenJah a Piráti vznikli v jeden rok - mám možnost je pozorovat celou dobu jejich existence a je nádherný, že to jde. Jde to upřímně, jde to odspoda, jde to čistě a jde lidem ukázat, že to má cenu a že změna je možná. Piráti jsou na správný cestě a já věřím, že ji neopustějí. To by je samozřejmě opustila i moje podpora.

 

 

  

Než poděkuji za rozhovor a popřeji úspěšný křest desky, poslední otázka. Jaké tři věci by sis vzal na opuštěný ostrov?

MessenJah: To je taková záludná otázka(úsměv). No, vzal bych si sebou určitě svoji ženu, ale to rozhodně není věc. Rád bych tam poslouchal nějakou hudbu a četl knihy. Ale kdo ví.

Ať dopadl sobotní křest jakkoliv a nemohli jste na téhle (jistě) pohodové párty být, nemusíte zoufat. K zásadní propagaci desky patří živé koncerty a turné, takže si vlastní názor na MessenJaha, coby osobnost a hudebníka, můžete snadno zformovat sami, na některém z jeho show po České republice. Věřím, že tohle povídání nikomu neublíží a snad trochu pomůže každému jedinci, minimálně s možností volby, na jakou stranu “konopné barikády” se postavit. Nikdo asi nemá v lásce ty, kteří by chtěli zakázat trávy růst nebo vyhlásiti našim duším půst, tím méně všechny, kdo s přírodou nechtěj v harmonii srůst a rozhodně všechny, kdo by nám ty brka chtěli tahat z úst...

 

Poznámky pod čarou

  1. skills -osvojená zkušenost, dovednost, př.z angl.
  2. new roots, dance hall, reggae, funky hip-hop, grime -označení žánrových frakcí hudby v taneční,elektronické klubové scéně
  3. MC - Master of ceremonies,zkráceně MC, v hip hopu, rapu, reggae či v příbuzných žánrech raper, který baví publikum svou improvizací a verbálním freestylem
  4. rigidita - tuhost, neohebnost, přísnost,strohost v jednání, neúprosné vymáhání pravidel, neschopnost přizpůsobit se změnám

        5. prekurzor - něco, co, z časového hlediska, obvykle předchází něčemu jinému, předzvěst

Autor: Jan Raus | úterý 23.4.2019 15:40 | karma článku: 12,58 | přečteno: 2666x
  • Další články autora

Jan Raus

FeNoMen #2: Esther Abrami - Hudba je můj další jazyk

Povídání s francouzskou houslistkou Esther Abrami sice uvízlo déle na půlové pomlce, ale možná zdánlivě křehkou, ovšem nesmírně ambiciozní mladou umělkyni jen tak nic nerozhází, donc allons ensemble, découvrir elle liberté, oui?

2.6.2019 v 2:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

“Taková normální rodinka” byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem, příběh NE / NORMÁLNÍ čtyřčlenné rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím míří k české premiéře

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73 | Přečteno: 2595x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop! Kam jsme doskákali, podle koho skáčeme a komu na co ještě “skočíme” 30 let po listopadu 89? Trapného Putina na bruslích dostihla karma na koberci, ale již za pár dnů můžeme zakopnout všichni

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Politika

Jan Raus

Klímův Sternehoch - možnost, která se uskutečnila

Pokud lze napsat o operním kusu v Národním, že to je nářez, potom tak v dobré víře. rok po premiéře, s potěšením činím. Sternehoch v opeře jiný příměr, v mých očích a uších, zkrátka nepřipouští, stejně jako Ladislav Klíma samotný.

8.4.2019 v 20:40 | Karma: 12,69 | Přečteno: 959x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

I'm not a 21st Century Digital Boy

Co způsobuje "inteligenční exploze ultra-inteligentních strojů" lidskému mozku a našim životům obecně? Je již dnes definován takový stroj, který sám o sobě daleko předčí všechny lidské intelektuální aktivity? Doufejme, že nikoliv

31.3.2019 v 14:15 | Karma: 23,75 | Přečteno: 5438x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2040x
občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic