- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Snahy Československého rozhlasu a Českého rozhlasu o vysílání pořadů pro mladší posluchače registrujeme ještě před listopadem 1989. Nepříliš úspěšné pokusy o vytvoření takového vysílání pokračují i v celých 90. letech minulého století. Uvažování o zřízení samostatné stanice pro mladé posluchače evidujeme v jejich polovině, ale přes různé důvody bylo její zřízení neustále odsouváno do pozadí. Tato vize z něho vystoupila až s počátkem internetu a digitálního vysílání v roce 2000. Spuštění projektu Radium, speciálního pořadu pro mladé a prvního, experimentálního vysílání na internetu ČRo, lze charakterizovat jako určitý mezník ve skladbě vysílání, neboť poprvé zazněl z éteru Českého rozhlasu hip hop, hard core a další alternativní scéna. Vedoucím tohoto projektu a de facto praotcem Radia Wave je Ladislav Lindner-Kylar. Pod jeho vedením stanice spouští svou činnost 13. ledna 2006 jako jedna ze stanic v rámci digitálního vysílání plus analogové vysílání pro Prahu a Středočeský kraj na frekvenci 100,7FM. Ke konečnému schválení zřízení ČRo 4 – Radio Wave dochází 25.ledna 2006 na zasedání Rady ČRo.
Ačkoliv čísla ratingu nejsou ihned ohromující, již od počátku si Wave své posluchače získává. Především jasnou a ucelenou koncepcí, která nabízí alternativní a pestrou hudební nabídku oproštěnou od komerčních žebříčků, zaměřením se na témata blízká mladým lidem a především aktivní komunikaci s posluchačem. K postupné popularizaci stanice jistě přispívá i inovátorský přístup k jednotlivým pořadům. Již v roce 2006 Wave společně s European Broadcasting Union zařazuje do vysílání pořad STAGE (záznamy koncertů světové i domácí scény), z další zahraniční spolupráce s British Council vzniká pořad SELECTOR. Oba tyto pořady najdeme na Wavu dodnes. Další novinku v médiu veřejné služby představuje spuštění hudební hitparády široké české hudební scény STARTÉR v roce 2008. Vysílá se jednou za čtrnáct dní a po tříleté odmlce se jako měsíčník do vysílání vrací na podzim roku 2011. Éterem provází Tomáš Turek (budoucí šéfredaktor) a Tadeáš Haager, restartovanou verzi od listopadu 2013 moderují Jonáš Zbořil a Jakub Johánek.
Již od svých počátků se Wave stává předmětem střetu zájmů, a to především díky přidělenému analogovému kmitočtu na vysílači Cukrák. První pokus o odebrání frekvence 100,7 FM datujeme na březen 2006, kdy ovšem snaha Rady pro Rozhlasová a Televizní Práva vyznívá naprázdno. O rok později se ovšem situace, díky výtkám o nenaplňování veřejné služby odebráním Wavu přidělené frekvence stanici Region, výrazně posouvá v neprospěch mladé stanice. I přes nepříliš průkazná či smysluplná tvrzení Rady ČRo se situace komplikuje a nepomáhá ani osobní snaha tehdejšího ředitele Václava Kasíka. Kauza ohledně analogového vysílání Rádia Wave pokračuje i v roce 2008, který přináší změnu na postu ředitele, kdy odvolaného Lindnera-Kylara nahrazuje Judita Hrubešová. Přes veškerou snahu všech, kteří chtějí Wavu zachovat i analogovou podobu stanice na VKV končí posledním srpnovým dnem. Celá kauza ohledně Radia Wave nakonec stojí místo i tehdejšího generálního ředitele, Kasík je odvolán o rok později. Stanice nadále pokračuje ve vysílání ve zbývajících a nově se rodících formátech.
Radio Wave Flashback |
To, že je text stejně důležitou součástí písně jako melodie můžeme dokumentovat na dalším škraloupu, který na Wavu naprosto neprávem ulpěl. Počítám se mezi fanoušky skotských Primal Scream, takže znám jejich tvorbu i názory, které jejím prostřednictvím prezentují mezi miliony posluchačů na celém světě. O to větší překvapení působí ostrá výtka Rady ČRo směrem k převzatému pořadu FRIDAY RIPPLE vysílaného 8. září 2008, ve kterém zaznívá i skladba Primal Scream s názvem „Svastika Eyes“ a naprosto antifašistickým poselstvím, Podnětem k této stížnosti se stává měsíční hodnocení mediálního analytika Radka Vogla, který na základě chybného překladu a vyvozením naprosto mylného závěru umožňuje spustit lavinu kritiky i na další program, jako jsou anglicky moderované programy a za přispění tehdejšího programového ředitele Richarda Medka de facto revidovat samotnou koncepci vysílání. Ostatně Medkovo tehdejší prohlášení, že „ stávající podoba vysílání Rádia Wave oslovuje pouze menšinovou skupinu, která není budoucností tohoto národa, anebo velice ojediněle“ nepotřebuje dalšího komentáře. V maximálně vyhrocené situaci se za vedení stanice a stávající koncepci vysílání staví odborná i posluchačská veřejnost, zaznívají zpochybňující a naprosto relevantní výtky k radním, na podporu stanice se konají demonstrace nebo koncerty. Čtyřmi stovkami stížností zavalení radní se pod tímto nátlakem omlouvají a ponechávají Wave v jeho dosavadní podobě. Tahle stanice vždy balancovala a balancovat bude na víc než tenké hranici při uvažování a hodnocení naplňování vysílání média veřejné služby.
Počátek druhé pětiletky v roce 2010 přináší nejen stabilizaci vysílání, ale i nárůst posluchačů, což je tou nejlepší odpovědí pro všechny. Po nástupu Štěpána Turka do funkce šéfredaktora navíc začíná Wave obohacovat posluchače vlastní produkcí, kterou v posledních letech nabízí formou živě přenášených koncertů s účastí veřejnosti. Ať v různých pražských klubech jako MeetFactory nebo La Fabrika, tak především v zajímavém prostoru rozhlasového Studia 1 na Vinohradech. Interpreti jsou vždy pečlivě voleni a vybíráni, ať už se jedná o české nebo slovenské soubory jako Ohm Square, Vložte Kočku, Zrní, Kieslowski, Pleasue the Trees, Kalle, Smack & Mutanti Hledaj Východisko, DVA. The Chancers nebo o velmi zajímavá jména z různých koutů světa. Američtí Air Waves, The Soft Moon či americko-kanadští Teen, kanadský hudebník, multiinstrumentalista a hudební skladatel Owen Pallett, islandská hudebnice Sóley, nebo syrský hudebník Omar Souleyman, to je jen několik interpretů, kteří na „vlnách“ Rádia Wave pluli společně s vámi. Z novějších pořadů chci zcela určitě zmínit Distrikt, rozhlasový magazín o všem, co reprezentují dnešní města i místní kulturní scény, pořad, který se snaží pojmenovat lokální problémy, výhry i potíže těch, kteří se snaží města vracet lidem, představuje společenské fenomény, které města proměňují. Od února 2014 ho moderuje Táňa Zabloudilová. S koncem roku 2015 nahradila šéfredaktora Štěpána Turka Iva Jonášová, která bude stanici řídit v letošním roce pravděpodobně v podobném směru.
Zatímco v úplných počátcích vykazovala poslechovost čísla okolo 30 tisíc posluchačů týdně, v roce 2011, už coby jen digitální stanice, překročil Wave hranici 10 tisíc posluchačů denně. Okolo těchto čísel se Wave pohybuje i v současnosti, kdy už je snad definitivně etablovanou rádiovou stanicí, která neodmyslitelně patří do rozhlasové rodiny, což ostatně potvrdil i prozatímní ředitel ČRo Karel Zýka: „Radio Wave si od svého vzniku prošlo mnoha dramatickými zvraty. Všechny je dokázalo překonat a své místo si uhájit. Jsem na to hrdý. Pro Český rozhlas je Radio Wave důležitou stanicí, protože dokáže oslovit mladé posluchače. Naším malým dárkem bude prosklené studio, které právě dokončujeme v přízemí hlavní budovy Českého rozhlasu na Vinohradské třídě. Radiu Wave přeji k narozeninám hodně sil do dalších let, spoustu inspirativních pořadů a dobrou muziku.“
Další články autora |
Plzeňská, Ostrava - Hrabůvka
2 350 000 Kč