Pavel Sobek - Princové jsou na koksu

Kniha Pavla Sobka Princové jsou na koksu je určena všem těm, kteří se taky občas nestačí divit ......

Poezie bývá vnímána v mužském světě jako zbytečnost či změkčilost mužských charakterů. Minimálně ve světě „drsňáků posedávajících na gaučích s lahví Bráníka z Lidlu“. Naštěstí existují i jiné mužské světy a možná právě proto jsou nejslavnější básníci historie spíše muži. Ovšem víme, jak je to se ženami, zdrojem nekonečné inspirace, že? A proto nechme X a Y být a představme ruku v ruce nebo bok po boku umělce, které lze svým způsobem za Světlonoše současné české poezie považovat. Stávající pozice básnické obce ve světě ovládaném slepou vírou ve schéma 0-1-0-1 je stále minoritní, nicméně i díky zvýšenému zájmu malých nakladatelů, který se přiřazuje k tradičnímu D.I.Y proudu, se poezie neustále rozpíná a oslovuje nové a mladé lidi, čtenáře i posluchače. Proto bych rád ve volném cyklu postupně a nenásilně představil ty, kteří se věnují umělecky poezii a to v různých spektrech tohoto žánru.

 

 Prvním z nich je muž. Autor a básník Pavel Sobek. Letos oslavil 43. narozeniny a pracuje jako reklamní textař. „V reklamě i básních kondenzuji sdělení do malého prostoru,“ říká s trochou nadsázky. Nedávno vydal svou novou básnickou sbírku, což je událost, kterou vždy stojí za pozornost. Těsně před prázdninami, 29. června, proběhl křest v dejvickém Jamm clubu.  V anotaci ke knize „Princové jsou na koksu“, kterou vydalo nakladatelství No Limit Art, lakonicky stojí: Kniha Pavla Sobka Princové jsou na koksu je určena všem, kteří se taky občas nestačí divit.

 

Pavel Sobek - Šance pro vás

Zde napište si vlastní báseň,
mně dneska došly teorémy.
Zde napiště si vlastní báseň
a šábneme se o tantiémy.

(str.43, Princové jsou na koksu, No Limits Art 2016)

 

Pavel Sobek - hudebník,básník ale i reklamní textař

 

Než se s Pavlem posadíme a budeme si povídat, a to nejen o poezii, musím předeslat, že si mi Pavlova sbírka líbí. Recenze renomovanějších kolegů najdete níže pod rozhovorem, ovšem jestli máte rádi poezii, tím spíš psanou současným jazykem ke stávajícím i nehynoucím tématům, bude pravděpodobně nejlepší si „prince na koksu“ pořídit do své knihovny nebo vyrazit na Pavlovo autorské čtení.

 

Takže začněme tam, kde se obvykle končí. Kde jsi naposledy naživo četl a kam můžeme případné fanoušky Pavla Sobka a jeho autorské poezie pozvat v nejbližší budoucnosti?

Pavel: Poslední dvě akce byly Čtení ve vlaku a Večer přiměřených depresí v jednom z Žižkovských barů. Ze čtení ve vlaku jsem byl nadšený, vůbec mám rád netradiční místa. Nedávno se moje básně promítaly na zeď jedné z budov na Štrosmajeráku. Ale pak to myslím majitel těm klukům, kteří promítání organizovali, zatrhl. Nejbližší čtení bude 16. listopadu v klubu Carpe Diem v Praze, kde budu číst spolu s dalšími básníky vydavatelství No Limits Art.

Jaké převládají na sbírku názory či reakce a jak jsi po více než čtvrt roce s knihou spokojen ty sám?

Pavel: Reakce jsou pestré. Od naprosté glorifikace až po posílání do pekel. Řekl bych, že se knížka líbí jinému publiku, než předchozí Sbírka milostných dásní. Což je podle mě dobře. Jinak já osobně už bych ji samozřejmě teď nejraději celou předělal, což je klasika. Naštěstí to nejde.

Pavel Sobek: Sbírka milostných dásní (2014)

 

Někde jsem se dočetl, že jsi jako dítě poezii nesnášel. Teď už je to asi trochu jinak, můžeš prozradit, kdy anebo proč nastal ten zlom?

Pavel: Nedá se říct přímo nesnášel. Je to jako s muzikou. Já bydlel na sídlišti v Opavě, chodil do školy, čas plynul pomalu, v učebnicích byly revoluční básně a koncertovaly tu maximálně ruské častuškovské soubory. Takže jsem hrál na kytaru, ale muzika, co jsem slyšel z rádia, mě vlastně nebavila. Pak jsem dostal od své učitelky kytary desky Blue Efektu, a to byla jiná. Co se týká básní, pro středoškoláka byl výběr v učebnicích prostě mimo. Celá ta povinná četba. Ještě po revoluci u maturity jsem si řekl, že když se máme naučit 10 básní a všichni pojedou Máchu, Šrámka a další podobné kusy, tak já se naučím jen Villona. A že si to češtinářka určitě vybere. Prostě jsem to risknul. A všemi těmi Máji unuděná učitelka si ji samozřejmě vybrala. Vítězně jsem zakončil veršem „Nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene hlad“, zkasíroval za jedna a šel. Jinak toho Villona jsem dostal tenkrát od mámy.

Poezie z dnešního světa nezmizela, je v různých formách všude okolo nás. Sám si přiznal, že tě slovo poezie děsí svou konzervativností. Je současná česká básnická scéna dostatečně „in“ a „cool“?

Pavel: To je asi hodné těžké posuzovat. Píše hodně lidí, což je dobře, podle mě se to pak samo protřídí. Já zase nejsem, co se týká poezie, encyklopedista, že bych měl najeto všechno, co vyjde. Nebo co se mihne kolem. Určitě je spousta lidí, kteří píší skvěle.

závěrečné setkání akce Čtení ve vlaku, Hl.nádraží, 22. 9. 2016

Sleduješ tvorbu svých českých současníků? A koho z nich bys popřípadě doporučil?

Pavel: Baví mě sledovat třeba slam poetry, což je vlastně hip-hop bez hudby, nebo některé hudební textaře, Otu Klempíře, Adama Svatoše a tak. A nadšený jsem byl třeba se sbírky Miroslava Huptycha Noční linka důvěry. Ta je fakt skvělá.

Sleduješ a účastníš se projektů typu Guerilla Poetring a podobně? Jakou formu propagace nebo reklamy bys navrhl, co by člověk z branže, na popularizaci poezie?

Pavel: Guerilla Poetring sleduji, ale neúčastním se ho. Myslím, že v tomhle ohledu to mají básně těžší, než třeba grafiti, protože je to někde položený kus papíru. Takže trochu odpad. Líbí se mi slam poetry, kterou jsem už zmiňoval. A líbí se mi, když třeba moje věc interpretuje někdo jiný. Baví mě sledovat, jakou dikci básni dává, co vypichuje a jak ji vnímá.

Poezie pod viaduktem

Jak ses změnil coby autor? Je patrné i ve tvé tvorbě, že „tvůj svět přišel do let a ty už s ním umíš alespoň trochu zacházet“?

Pavel: No, já jsem pořád takový začátečník, protože spoustu starých věcí jsem posplachoval do záchodu. První knížku vydal relativně pozdě. Myslím, že existuje nějaká tabulka, kde se člověk podívá, co už v jeho letech stihl udělal David Bowie. A pak může svěsit uši. Ale určitě se vyvíjím. Jako každý. Každá z mých knížek je jiná a doufám, že to tak bude i do budoucna. Podle mě my nemělo být cílem objevit svůj zlatý grál a pak už jet všechno na stejný brdo. To může fungovat komerčně, ale člověk se nikam nepohne. 

Kterou svoji báseň umíš okamžitě, teď hned, nazpaměť?

Pavel: Koulela se ze dvora takhle velká brambora… Tu teď jedeme doma.

Když se vrátíme k názvu sbírky, nemůžu se nezeptat na tvoje zkušenosti s drogami. Hráli nebo hrají nějakou roli  ve tvém životě nebo ve tvé tvorbě?

Pavel: Nijak zásadní. Experimenty samozřejmě v mládí proběhly. Ale já byl v těch věcech vždycky spíš defenzivní. Můj poslední zážitek s drogami byl nedávno během jednoho zdravotního vyšetření. S rajským plynem. Což byla slušná horská dráha. V tvorbě určitě ne. U té chci mít čistou hlavu.

Pavel Sobek s kapelou

Při tvém citu pro jazyk mě napadá, jestli nepřemýšlíš o napsání nějakého prozaického útvaru neveršované literatury nebo knihy?

Pavel: Přemýšlím. Ale u toho zatím bohužel končím. Nicméně do budoucna tuhle formu nevylučuju. Hodně by mě ale teď bavilo psát texty k muzice. Takže pokud by někdo potřeboval, ať se klidně ozve.

Jaký jsi čtenář? Co čteš za literaturu a kterou knihu bys vybral jako tvou nejoblíbenější?

Pavel: Moje žena se mi vždycky směje, protože mám rozečteno spoustu knih. Něco nadšeně čtu, říkám jí, že je to skvělý, a za dva dny leží kniha v koutě. Už mě nebaví. Ona si ji pak přečte celou a já vyzvídám, jestli to mám dočítat do konce, nebo ne. Prostě nemám trpělivost. Ale většinou se k té knížce pak vrátím. Hrozné rád mám muzikantské životopisy. Naposledy třeba životopis George Harrisona. Je zajímavé vidět pod pokličku. V té knize třeba kapitola o tom, když ho napadl nějaký šílenec přímo u něj doma a chtěl ho zabít. George se s ním pral a u toho volal Hare Krišna. Nebo celý propletenec s jeho bývalou ženou a fetujícím Ericem Claptonem. Prostě jak říkám...princové jsou na koksu.

Pavel Sobek: Princové jsou na koksu, 2016 NoLimit Art

 

Recenze:

Jarmila Hanah Čermáková, autorka a básnířka

 

Pavel Sobek - PRINCOVÉ JSOU NA KOKSU                    

Chtěl jsem konstatovat, že...

Ale tys mi rukou překryla tvář.

Pssst, s konstatováním opatrně,

odečetl jsem ti ze rtů.

Možná proto vědcům málokdo rozumí.

Stejně jako básníkům.  / str. 91 sbírky  P.S. /

 

Navzdory názvu je sbírka básní Pavla Sobka nepochybně vytvořena při plném vědomí autora a za střízliva. Dříve než obsah čtenáře zaujme forma. Knížka vyšla z dílny No Limits Art s.r.o. jako vydání první.

Stránky třídílného souboru poezie jsou vydány takřka v duhovém spektru čtyř barev, včetně obálky samé. Chybí jen sluneční žlutˇ.

Což ovšem neznamená, že by samotnému vnitřnímu obsahu chyběla slunná a pozitivní inspirace. Naopak!  Básnická výpověď působí jako vyznání člověka, který se dík těžkému osudu doslova prožil k lehkému a vzletnému peru básníka. Ač nemám osobní zkušenosti s drogou jménem koks, z mládí si tento pojem velmi dobře pamatuji. Jako topivo do kamen. Koks nám zpříjemnil,  prohřál a osvětlil nejednu temnou chvíli totalitního režimu. Pamatuji tehdejší temno déle, než autor sám. Jako básnířka si umím představit "prince na koksu" i jako pohádkového hrdinu. Například v čase  tří nezbytných zkoušek. Ostatně sbírka skutečně obsahuje tři části. A ta poslední, růžová, je vskutku určena princeznám.

Básníkův mateřský jazyk je bohatý. Maminka asi nebyla na ukolébavky a na pohádky skoupá. Nebo byl básník od dětství citlivým čtenářem. Pavel Sobek si umí pohrávat s veršem pravidelným i nepravidelným, vázaným i volným. Ostatně je tento rys pro současnou poezii příznačný. Jsme sečtělí, poučeni obsahem i formou minulých staletí i tisíciletí. Sdílíme v podstatě i tehdejší naděje a lásky. Jinak je to s vírou.

Sbírka Princové na koksu spíš než víru vyznává sebevíru. Což bude dnešnímu čtenáři sympatické. Na druhou stranu to ovšem znamená otevřenou hru s nejrůznějšími formami básnického projevu. At´už vlastními, nebo osvojenými. Je to znak doby.

Řada básníků si pohrává s formou. Méně je takových, kteří sevřou svoji tvorbu do osobitého a nezaměnitelného rukopisu. Básník vždy nahlíží do vlastní studny: někdo zde vidí a rovnou řeší žábu na prameni času, jinému tryská z hloubi voda čistá.

Pavel Sobek, který s úspěchem prošel pohádkovou cestou tam i zpět, nepochybně přijímá a předává zkušenost pod obojí.

 

Milan Princ, autor, básník a textař

 

Pavel Sobek - PRINCOVÉ JSOU NA KOKSU                    

 

Přede mnou leží sbírka básní Pavla Sobka - Princové jsou na koksu. Jsa také Princem, ač jen jménem, velmi mě potěšil již název. Vyvozuji z něj, že nejsem "na draka" ale na věci mi mnohem bližší a patrně i příjemnější. Sbírka je rozdělena údajně do tří částí, ale to mě až tak nezajímá. Zajímavá je výpovědní hodnota díla, která přesně odděluje minulé od současného. Tím nemyslím přímo minulý a současný režim, ale spíše hodnotový systém, který se mění po celém světě. Je to takový střet zanikajícího světa a hodnot jím reprezentovaných. Již v titulní básni jsou nádherné verše- "Princové jsou na detoxu, jedou ve vyhipstřených dietách, mlíko jim zase teče po bradkách, ega máčej v bylinných chimérách. Holky jsou očividně zklamaný, kam všechen testosteron plách? Nahé pod jabloněmi hledaj Adamy a Lemmy s Bowiem sypou dolů bílý prach."
Ve verších rezonuje i podivné a nesouměřitelné vnímání světa, tak jak ho předkládají zmanipulovaná média - " Kolem je válka, na dojezd autem, benzín za super cenu. Z trosek baráků vytahují děti, grifem, jako když ekonomičtí migranti čistí našincům bazény. Je únor dva šestnáct, pole sněhem nesílí, Krejčíř dostal pětatřicet a Kvitové se, podle zpravodajských serverů, dnes taky docela dařilo."
Nechci hodnotit obsah díla jako takový. To je autorská licence každého básníka a umělce. V každém případě však autor postihuje současný svět. Nechybí ani milostná lyrika: "Zraňuj mě, ještě nevychází Slunce. Jak Máří Magdaléna v polštářích. Připij si na lásku kapkami mé krve, zůstat ještě chvíli živý, zestárnu v rozpacích." 
Básník používá mnoho technik psaní, k čemuž má jako reklamní textař jistě blízko. Proto tu vedle sebe najdeme pravidelné a přesné rýmy, volně psanou poezii i rytmické a pudové psaní, připomínající hip-hopovou, či spíše trip-hopovou kulturu a myšlení. Pavel Sobek je ročník 1973, takže ho můžeme považovat za reprezentanta současné, nejaktivnější generace na vrcholu sil, která by měla ovládat ve velké míře naši společnost. Jeho výpověď je dost přesná, ale přesto to není žádný bezpohlavní mainstream. Jak vidno underground má zase svá témata, která ohmatává a opracovává. Nenabízí žádná východiska, protože je to zbytečné. Východiska jsou v každém z nás. Sbírka Princové jsou na koksu nám předkládá pohledy a my, konzumenti poezie a tedy lidé na druhé straně psacího stolu, či PC monitoru, máme šanci přijímat, odmítat, bavit se i přemýšlet. "Možná proto vědcům málokdo rozumí. Stejně jako básníkům", jak praví poslední dvojverší povedené sbírky.

UKÁZKY ZE SBÍRKY:

 

Pavel Sobek - Skrz červí díru

Chtěli jsme odsud
rychle zmizet červí dírou.
Hned za druhým rohem jsme ale vrazili 
do jiskřících očí Kocoura s Rimmerem.
Ohřívali si ruce nad starým popraskaným barelem
a my váhali, jestli je to už předměstí Londýna,
nebo teprve některá z těch vzdálených galaxií.
Chtěl jsem konstatovat, že...
Ale tys mi rukou překryla tvář.
Pssst, s konstantami opatrně,
odečetl jsem ti ze rtů.
Možná proto vědcům málokdo rozumí.
Stejně jako básníkům.

 

Pavel Sobek - All That Jazz

Ti nejlepší nikdy nebývají hvězdy.
Mezi půltóny padají z podií
jako rampouchy,
odrážejípředražené doby
v malých kostkách bez klimatizace.
A zas už je po půl druhé,
tak jednoho Walkera a spát.

Tak jestli nad ránem zaslechli 
vibrata hozená zpátky zpod mraků
nebo synkopy měsíčních kráterů,
pak jedině proto,
že jste dokázali nanosekundu mlčet.

 

Pavel Sobek - Princové jsou na Detoxu

Princové jsou na detoxu,
jedou ve vyhipstřených dietách,
mlíko jim zase teče po bradkách,
ego máčej v bylinných chimérách.

Místo steaků žvýkají pastrami,
po nocích dlaní leštěj Linkendln.
čistěj si zuby, boty i svůj stín,
stáhnou si do gumičky vlasy,
a že se narosil Kristus Pán,
pošlou dvacku do Armády spásy.

Holky jsou očividně zklamaný,
kam všechen testosteron plách?
Nahé pod jabloněmi hledaj Adamy
a Lemmy s Bowiem sypou 
dolů bílý prach.

 

(Princové jsou na koksu, No Limits Art, 2016)

 

 

Autor: Jan Raus | sobota 29.10.2016 10:00 | karma článku: 35,26 | přečteno: 2922x
  • Další články autora

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25

Jan Raus

I'm not a 21st Century Digital Boy

31.3.2019 v 14:15 | Karma: 23,75

Jan Raus

Kde domov můj? Zde domov můj...

1.4.2018 v 12:00 | Karma: 38,19

Jan Raus

Kecy, sex nebo poezie? Račte si vybrat!

20.3.2018 v 22:22 | Karma: 33,48

Jan Raus

Fenomén Miloš Zeman

4.2.2018 v 14:00 | Karma: 18,66

Jan Raus

25 let na vlnách rádia Bla - Bla plus

17.1.2018 v 0:25 | Karma: 28,15

Jan Raus

Rok 2018: Osm v Baccaratu nestačí

1.1.2018 v 13:13 | Karma: 30,67

Jan Raus

Kudy ven z kruhového objezdu?

16.12.2017 v 20:20 | Karma: 34,30
  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2040x
občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic