Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

DJKT: Plzeň 1953, jen pro ten dnešní den ...

Pokud sedíte v divadle vedle pamětníků skutečné události, kterou formou fikce velmi sugestivně ztvárnili herci na scéně, jejich slzám dojetí na konci představení nemáte důvod nevěřit - Plzeň 1953, jen pro ten dnešní den...

Platilo to i při světové premiéře autorského a částečně dokumentárního komorního dramatu „Plzeň 1953“. Představení pojednává o událostech souvisejících s měnovou reformou a následným potlačením protikomunistických nepokojů v Plzni na přelomu května a června roku 1953. Slzy, které se zaleskly (nejen) v očích lidí, kteří na vlastní kůži ve zmiňovaném roce prožili šok z měnové reformy, kterou komunistické vedení země ožebračilo své vlastní obyvatele ze dne na den, a závěrečné standing ovation na Malé scéně Nového divadla v Plzni jsou tou nejlepší pozvánkou k návštěvě dalších repríz tohoto emočně velmi silného představení.

 

V dramaturgii Vladimíra Čepka, který přišel do Plzně z ústeckého Činoheráku, a realizací autora a zároveň režiséra hry Plzeň 1953, zkušeného slovenského scenáristy Jána Šimka, získala Malá scéna skvělé představení, které by rozhodně nemělo zůstat v repertoáru plzeňské činohry v roli Popelky. Inscenace, která vychází ze studia historických pramenů a ze vzpomínek pamětníků či jejich potomků, ukazuje divákovi dopad těchto smutných historických událostí v divadelním prostředí. Na příběhu herce plzeňského divadla Bohumila Vávry (1916-2007) hra odhaluje nejen zmar a bezmoc hlavního, a v tomto případě, i nechtěného hrdiny, ale i osudy ostatních v době tříbení charakterů, hospodářské krize komunistického režimu a absurdity 50. let minulého století.

 

O autorovi

 Ján Šimko patří k těm autorům a režisérům, kteří se historií československých dějin zabývají ve svých předlohách divadelních inscenací dlouhodobě. A úspěšně. Pracuje nejen s moderní historií, do svých inscenací zapracovává osobní vzpomínky nebo dobové autentické materiály. Vystudovaný psycholog a absolvent Vysoké školy múzických umění v Bratislavě v oboru divadelních věd je mimo jiné spoluzakladatelem generačních autorských divadel M.U.T nebo Tucet, pracuje jako dramaturg mezinárodního festivalu Divadelná Nitra či pro slovenský rozhlas a televizi. Z jeho tvorby zmíním inscenace Steel My Heart a Petržalské príbehy, velmi oceňovaným projektem bylo i šest divadelních inscenací divadel z postkomunistických zemí se souhrnným názvem Paralelní životy, který odhalil divákovi praktiky tajných policií a státních bezpečností.

O historii

Měnová reforma československé koruny z roku 1953 byla provedená 1. června 1953. Tehdejší komunistická vláda její realizací znehodnotila měnu ve snaze vypořádat se s přídělovým systémem, zastavit černý trh a také snížit poměr poptávky vůči chudé poválečné nabídce. Byla prezentována jako „vítězství pracujícího lidu a úder buržoazii“, ovšem reálným důsledkem bylo znehodnocení úspor, propadnutí vázaných vkladů všeho obyvatelstva a pokles jeho životní úrovně. Pro násilné potlačení protikomunistických nepokojů, které proběhly v Plzni počátkem června 1953 a o němž „strana a vláda“ záměrně neinformovala až do listopadu 1989, lze užít termín Plzeňské povstání. Bylo důsledkem hospodářské krize, do které zemi přivedla politika KSČ, a zejména měnové reformy, schválené 30. května 1953. Ta zbavila většinu společnosti úspor a omezila výhody doposud silně podporované dělnické třídy, která se po těchto událostech následně postavila proti režimu. Plzeňské povstání bylo největší z více než 130 stávek a nepokojů, které se v Československu ve dnech 2.– 5. června 1953 odehrály. V Plzni se do povstání zapojilo na 20 000 lidí, kteří na necelý jeden den ovládli značnou část města a veřejných institucí. Až ve večerních hodinách potlačily nepokoje zaměstnanců Škodovky (přejmenované na Závody V. I. Lenina) přivolané ozbrojené posily. Během tohoto vyjádření nesouhlasu s režimem bylo na obou stranách zraněno na 250 osob, dalších 351 osob bylo následně odsouzeno v politických procesech, proběhla vlna represí, čistek, propouštění, nuceného zabavení majetku a vystěhování „nespolehlivých živlů“ do pohraničí. Tresty se pohybovaly v rozmezí 6 měsíců po neuvěřitelných 14 let… Na druhé straně byl komunistický režim, kterému reálně hrozilo vnitřní zhroucení, donucen k určitým ústupkům, které vedly ke zvýšení životní úrovně obyvatelstva a které v konečném důsledku stabilizovaly jeho vládu.

O představení

 Za odborné spolupráce dramaturgů Vladimíra Čepka a Marie Caltové s historikem Jakubem Šloufem vzniklo divadelní představení, které lze považovat za poměrně obtížnou látku pro obyčejného a nezasvěceného diváka. Mimo skvělých hereckých výkonů v čele s Martinem Stránským, které velmi reálně ztvárňují různé charaktery postav v oné nelehké době v tehdejším souboru DJKT v Plzni, musí divák vstřebat i historické souvislosti a dobové záznamy, které jsou interpretovány nejen slovně, ale i obrazově pomocí videoprojekce.  Poněkud industriální scéna a kostýmy Andreje Ďuríka, které vytvářejí dobový paradox při nácviku klasického Goldoniho kusu Lhář v operetním ansáblu plzeňského divadla, kam je hlavní hrdina, kriticky se vyjadřující ke směřování divadelního repertoáru po únoru 1948 přeřazen, ačkoliv nikdy předtím nezpíval, zdůrazňuje absurditu komunistické ideologie vnášené do uměleckého světa. Archetyp lháře, který je přepracován soudobou propagandou do prostředí dělnické třídy a se kterým se jeho představitel celkem logicky nemůže na jevišti ztotožnit, naprosto věrohodně hraje vždy velmi přesvědčivý Martin Stránský. Příběh, který postupem času poodhaluje různé úhly pohledu na osudy dalších postav při inkriminovaných událostech v Plzni, včetně zmínky o úmrtí tehdejšího režiséra DJKT Zdeňka Hofbauera (v letech1948–53 ředitele plzeňského divadla), eskaluje až za hranice morální odpovědnosti jedince a nespravedlnosti tehdejšího režimu, kdy je herec Vávra, udaný StB svými kolegy, odsouzen za účast při protikomunistických nepokojích na 1,5 roku vězení, zbaven občanských práv s doživotním zákazem umělecké činnosti. Souběžně se odvíjí i další, často velmi tragické, osudy dalších postav. Ať již zmiňovaného a režimu poplatného režiséra Hofbauera v podání Zdeňka Muchy nebo ambiciózního, kariéristického, stranicky uvědomělého, ovšem nepříliš talentovaného, Jana v roli Artecchina, kterého hraje Jan Maléř. V pozadí ovšem nezůstávají ani herecké výkony Apoleny Veldové a Jany Kubátové v obou ženských rolích, které divákovi připodobňují naivitu, strach a zmatek, které přinesl sled těchto událostí do jejich hereckých i osobních životů. Konec představení už jen zkratkovitě glosuje osudy perzekuovaného herce, který byl omilostněn až v šedesátých letech prezidentem Novotným, a mohl se vrátit zpět ke své milované profesi. S ohledem na odkaz celé hry, který připomíná bezpráví komunistického režimu a lidskou bezcharakternost, ztrátu vlastní identity a historické paměti národa včetně apelu na udržení morálních hodnot ve společnosti, je toto divadelní představení rozhodně víc než uměleckým připodobněním historické události. Pro dnešní dobu je určitým mementem, které by mohlo a mělo z inscenace vyplynout i pro současného diváka.

 

O tvůrcích

Autor scénáře a režisér Ján Šimko ke své hře uvádí: „Vzpomínky na historické události  se stávají východiskem pro analýzu způsobů, jakými konstruujeme a vyprávíme historický příběh. Je to reflexe role umění a funkce historické paměti. Inscenaci je možné číst na vícero úrovních – jako příběh zainteresovaných jedinců, jako reflexi možností divadla při analýze historické události nebo grotesku o paměti."

Vladimír Čepek dodává: „Náš příběh není v žádném případě záznamem reality, ačkoliv vychází ze skutečnosti a postavy mají reálné předobrazy. Jeden příklad za všechny. Goldoniho Lhář se v Plzni skutečně zkoušel, ale nikoli v roce 1953, nýbrž v roce 1949, ne v činohře, ale v operetě a režíroval ho Oldřich Nový a ne Zdeněk Hofbauer. Příběh nebyl v žádném případě dobově aktualizován do dělnického prostředí jako v naší inscenaci.“

O reprízách

Reprízy a tudíž možnost toto představení zhlédnout na vlastní oči najdete na webu  DJKT v Plzni.

Nejbližší termíny:7. 11., 14. 11., 15. 11., 17. 12. 2015

DJKT Plzeň - Plzeň 1953 (jen pro ten dnešní den)

O známkování

Pokud bych mohl návštěvu představení doporučit, učiním tak velice rád. Inscenace sice odkazuje na šedesát let staré události, ale vzhledem, k nevypořádání se se zločinností komunistického režimu a všem jeho následkům pro tisíce obyčejných lidí, vnímám toto představení jako pokus o kombinaci umělecky ztvárněné retrospektivy a historického flashforwardu, které by mohly a měly zaujmout nejen mladší generaci, ale i ty, kteří nadále tiše a alibisticky přihlížejí dění okolo sebe ve slepé a zhoubné víře, že jich se to vlastně netýká.

 

Mám-li této premiéře vystavit vysvědčení podle nastaveného modelu, potom by vypadalo takto:

 

Ján Šimko a kolektiv – Plzeň 1953 (jen pro ten dnešní den)

Malá scéna Nového divadla v Plzni; premiéra 31. 10.  2015

Představení: Prospěl s vyznamenáním

Autor: Jan Raus | středa 4.11.2015 11:00 | karma článku: 24,34 | přečteno: 1307x
  • Další články autora

Jan Raus

FeNoMen #2: Esther Abrami - Hudba je můj další jazyk

Povídání s francouzskou houslistkou Esther Abrami sice uvízlo déle na půlové pomlce, ale možná zdánlivě křehkou, ovšem nesmírně ambiciozní mladou umělkyni jen tak nic nerozhází, donc allons ensemble, découvrir elle liberté, oui?

2.6.2019 v 2:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

“Taková normální rodinka” byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem, příběh NE / NORMÁLNÍ čtyřčlenné rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím míří k české premiéře

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73 | Přečteno: 2595x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop! Kam jsme doskákali, podle koho skáčeme a komu na co ještě “skočíme” 30 let po listopadu 89? Trapného Putina na bruslích dostihla karma na koberci, ale již za pár dnů můžeme zakopnout všichni

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Politika

Jan Raus

MessenJah - Má stále nabito a udržuje balanc

Ačkoliv můj host patří věkově do jiné, mladší generace a hudebně do odlišného žánru, dlouhodobě shledávám na něm osobně, na jeho hudbě i na jeho postojích a názorech dosti sobě vlastního a zajímavého pro tento krátký rozhovor.

23.4.2019 v 15:40 | Karma: 12,58 | Přečteno: 2664x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Klímův Sternehoch - možnost, která se uskutečnila

Pokud lze napsat o operním kusu v Národním, že to je nářez, potom tak v dobré víře. rok po premiéře, s potěšením činím. Sternehoch v opeře jiný příměr, v mých očích a uších, zkrátka nepřipouští, stejně jako Ladislav Klíma samotný.

8.4.2019 v 20:40 | Karma: 12,69 | Přečteno: 959x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

I'm not a 21st Century Digital Boy

Co způsobuje "inteligenční exploze ultra-inteligentních strojů" lidskému mozku a našim životům obecně? Je již dnes definován takový stroj, který sám o sobě daleko předčí všechny lidské intelektuální aktivity? Doufejme, že nikoliv

31.3.2019 v 14:15 | Karma: 23,75 | Přečteno: 5438x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

FeNoMen #1: Alexandra Dodd - Papoušek, hokejka a bikiny

Alexandra Dodd, kapitánka ženského hokejového týmu Canterbury Eagles, hrajícího hokejovou ligu Nového Jižního Wallesu v Austrálii, coby premiantka v mediálním projektu o různých a úspěšných ženách současného světa okolo nás.

17.6.2018 v 12:11 | Karma: 31,33 | Přečteno: 3216x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

Když muž sám snídá a žena je v práci

Pokud se dnes, z jakéhokoliv důvodu, ocitnete kdekoliv, kde je na hromadě přehršel různých magazínů pro ženy, musíte, jako muž, konstatovat, že tolik zbytečně potištěného papíru nenajdete možná ani ve Sběrných surovinách.

5.6.2018 v 15:16 | Karma: 34,21 | Přečteno: 9853x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Kde domov můj? Zde domov můj...

Kde domov můj? V kraji znáš-li Bohu milém, duše útlé v těle čilém, mysl jasnou, vznik a zdar, a tu sílu vzdoru zmar? To je Čechů slavné plémě, mezi Čechy domov můj, mezi Čechy domov můj

1.4.2018 v 12:00 | Karma: 38,19 | Přečteno: 8045x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Kecy, sex nebo poezie? Račte si vybrat!

Stín ignorance, pohlavního diformismu, verbálního primitivismu uniformního stáda, v uměle polarizovaném světě, se nenápadně vkrádá i tam, kde bychom jej nejspíš ještě nedávno ani nehledali. Kupříkladu v poezii, a to i ve Vogonské.

20.3.2018 v 22:22 | Karma: 33,48 | Přečteno: 2252x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Muzikálové TICK, TICK ... BOOM! Jonathana Larsona

Tick,tick a BOOM? “Třicítka” klepe na rameno? Paranoia? Nuda? Svědomí? Zaprášená přání, co se nepovedla naplnit? V životě, který občas nedává očekávané, a naopak nečekaně odebírá chtěné? Hora ruit. Per aspera ad astra.

24.2.2018 v 12:00 | Karma: 35,99 | Přečteno: 2318x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Fenomén Miloš Zeman

Miloš Zeman, podruhé zvolený prezidentem republiky, je bezesporu fenoménem české politiky. Co Miloš Zeman dal a vzal české společnosti? Rozděluje ji, nebo naopak spojuje? A je opravdu prezidentem všech občanů České republiky?

4.2.2018 v 14:00 | Karma: 18,66 | Přečteno: 917x | Diskuse| Pozvánky, akce

Jan Raus

Ano, gratuluji vám všem, kteří jste volili Zemana

Po ukončeném klání se sluší říct: Sláva vítězům, čest poraženým. A k vítězství patří gratulace, že?

28.1.2018 v 9:30 | Karma: 34,58 | Přečteno: 2826x | Diskuse| Politika

Jan Raus

25 let na vlnách rádia Bla - Bla plus

Leden jasný, roček krásný. Těžko říct, zda chápat pranostiku ve smyslu počasí nebo stavu našich myslí. Každoroční start roku, čas na letmé ohlédnutí. Dnes k počátkům devadesátých let, prostřednictvím Rádia Bla Bla Plus. On Air 93

17.1.2018 v 0:25 | Karma: 28,15 | Přečteno: 1195x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Nika Nováková - S čistou radostí v dědečkových stopách

Během devadesátých let jí bylo plné jeviště. Ať v Divadle Archa s Jaroslavem Duškem, tak na jiných scénách. Dnes má její život trochu jiný směr i tempo, ale divadlo v jejím životě stále zůstává bytostnou záležitostí.

13.1.2018 v 13:13 | Karma: 23,72 | Přečteno: 1300x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Rok 2018: Osm v Baccaratu nestačí

Bezbřehý optimismus, navlečený na všechna nejasná očekávání, nedočkavě přešlapuje na ostrém startu roku 2018. Ten osmičkou ve svém letopisu tradičně zakulatí historii tohoto národa a rozdá jeho budoucnost jako karty na Baccarat.

1.1.2018 v 13:13 | Karma: 30,67 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

Kudy ven z kruhového objezdu?

Punk byl vždy hnutím lidí, kteří se cítili ze společnosti vyřazeni anebo do ní patřit nechtěli. Byl a je to prostor, kde má každý možnost se vyjádřit. tvořit podle svého, bez ohledu na konvence a normy. No Future? Dovolte úsměv.

16.12.2017 v 20:20 | Karma: 34,30 | Přečteno: 3734x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Lenka Vaníčková - I nádraží je katedrála

Je Václav Hrabě autor, díky kterému si na obchodní akademii uvědomíte, že určitě nebudete účetní a půjdete studovat literaturu, abyste se o něm dozvěděli více? Možná ano, možná ne, v případě Lenky Vaníčkové tomu tak bylo.

6.12.2017 v 13:12 | Karma: 29,32 | Přečteno: 896x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Něco takového by nevymyslel ani sám Mrożek - Tego by nawet sam Mrożek nie wymyślił

Česko-polské vztahy prošly v posledních sto letech mnohdy bouřlivým vývojem. Nyní jsou poněkud v útlumu. Politická absurdita současné moci je ovšem tím, co naše národy minimálně spojuje..Říkám si: Ani Mrozek by tohle nevymyslel...

25.11.2017 v 12:12 | Karma: 35,04 | Přečteno: 1858x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Markéta Vozková - Austrálie je zázračný kontinent

Práci i soukromí hodí Markéta Vozková na několik dnů za hlavu s razancí kriketového bowlera. Didgeridoo, maorská Haka v Lucerně i festivalový pelmel filmů od protinožců patří již tradičně v listopadu do jejího života.

14.11.2017 v 11:11 | Karma: 29,16 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2040x
občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic