Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rudé Právo vs. Svobodná Evropa?

Mezinárodní den svobody tisku má připomenout, že média by celosvětově měla být svobodná a nezávislá, zároveň si připomínáme důležitost informací, hlavně těch relevantních a nezkreslených pro dnešní svět. 

Připomínáme ho 20. dubna a 3. května. V časech připomínání dnů svobody tisku s mottem "Není žádná svoboda bez svobody tisku" rád přidám jeden výrok Karla Kryla :
"Kámen úrazu je, že lidé tak podléhají blbství ; blbství zprava, zleva, ze středu nebo zepředu. Lidi by neměli zapomínat na vlastní přesvědčení a mozek. Když mluví nějaký debil, nepřebírat jeho debility,, 

Začněme namátkou tím, že tlak politické a jiné lobby dnes běžně funguje už na úrovni regionálních periodik „okresního formátu“. Volně přejděme k faktu, že někteří žurnalisté mají vycejchovanou značku nebo naopak status „nepovoleného a zakázaného novináře“. Doplňme postřeh, že novinářskou obec všeobecně a dlouhodobě degradují i prezidenti Klaus se Zemanem (kteří neváhají použít silných slov,že?) do pozice zločineckých a spikleneckých sekt. A úvodní rozpravu zakončeme konstatováním faktu, že téměř veškerý tisk, který lze koupit na novinových stáncích po České republice je v Babišových, německých, či jiných zahraničních rukách. Je jen na našem posouzení, zda média v ČR fungují jako čtvrtý pilíř demokracie.

 

 

Asi mohu začít tím, že k napsání tohoto textu mě po delší rozvaze „dovedly" dvě věci. Seznam odešlých novinářů z českých médií na různých úrovních a z rozličných důvodů a anketa Rádia Impuls, ve které se prostřednictvím nenucené rádiové „ankety“ kdosi nebo za kohosi ptal, zda „Ob(v)čané souhlasí s koncesionářskými poplatky pro veřejnoprávní média, tj. pro Český rozhlas a Českou televizi.“ Nic překvapivého, pokud připomeneme fakt, že právě s těmito médii ukončil prezident republiky spolupráci a jeho „rozumy“ můžete poslouchat na komerčních stanicích Frekvence 1. Jelikož moje babička (a nejen moje) říkávala: To musí bejt pravda, říkali to v televizi a dovolím si tvrdit, že stejný mechanismus spolehlivě funguje stonásobně s větším efektem i dnes, rozdělme malý, český mediální trh  podle několika základních kategorií a obecných měřítek. 

Veřejnoprávní a soukromá média

Začněme těmi veřejnoprávními médii. Jsou zřízena zákonem z roku 1992 o Českém rozhlase a České televizi (a ČTK), který specifikuje jejich fungování a programovou strukturu. Obě média mají mimo zábavy občana informovat, vzdělávat ve všech směrech a vůbec působit vyváženě a seriózně, pracovat coby média veřejné služby (PSM - Public Service Media). To, jak se jim tohle daří je věc širší diskuze a lze na jejich fungováním v přenesené formě „naroubovat“ Paretovo pravidlo (podle italského ekonoma a sociologa Pareta) hlásající, že malý počet zákazníků odebere většinu toho, co jste připravili. Na většinu pak zbude málo – ale paradoxně to nevadí, protože na obou stranách se vždy dosáhne sta procent: Nebudete mít jen tak více velkých odběratelů služeb, a většina drobných odběratelů nebude chtít odebírat víc. A to tak trochu lze analogicky použít v případě našich, ale i zahraničních veřejnoprávních médií.

Nicméně zpět k termínu veřejnoprávní. Znamená to, že instituce je relativně nezávislá. Což by jí mělo do jisté míry garantovat to, že jí na provoz nepřispívá stát, ale každý občan této země vlastnící v podstatě cokoli hrající a nově povinně platící koncesionářské poplatky. Ekonomové asi namítnou, že je to de facto daň, kterou nařídil stát, ale prosazování jejího výběru zatím nenese stopy tradiční represe, tím spíš, že výběr koncesionářských poplatků má Česko jeden z nejvyšších ze zemí EU. V sousedním Německu funguje poplatek, který od ledna 2013 se již nevybírá za vlastnictví rozhlasových a televizních přijímačů (a zařízení schopných příjmu R a TV vysílání), ale jako paušální příspěvek na vysílání veřejné služby, které musí platit každá domácnost. Mediální systém v Německu je nepoměrně složitější,SRN je federací šestnácti spolkových zemí s různým stupněm podílu řízení státem, ovšem ve většině jsou členové různých rad jmenováni do nehonorovaných funkcí s přiznanou náhradou nezbytných výdajů. Na ostrovech se pomalu schyluje k přechodu na „německý model“ paušálního poplatku všech, ačkoliv systém správy a kontroly britské BBC se odlišuje od jiných evropských modelů, neboť funguje v jiném právním systému vycházejícího z common law a založeného na precedentech a tradicích zdejšího demokratického systému. Řídícím a dozorčím orgánem je jmenovaná rada BBC Trust, členové Trust musí hájit veřejný zájem a chovat se podle sedmi zásad výkonu veřejné funkce, které jsou standardem britského politického života. To jen pro vaši představu.

Takže ekonomickou závislost na lobby lze považovat za ten menší problém. Ten větší je ten, že  média veřejné služby „řídí a kontroluje“ Rada pro rozhlasová a televizní práva. Do tohoto orgánu jsou radní navrhováni jednotlivými stranami a její složení zcela nepochybně může ovlivňovat jejich chod nebo směřování, V této poloze je určitá manipulace a průnik politické či jiné lobby možný.Má-li parlament ve věci médií tak velkou moc, nejedná se nejspíš o korporátní systém, který jsme si původně vzali v Čechách za vzor, nýbrž o systém o parlamentní. V dokumentu EBU čteme : "Veřejnost je nejen příjemcem vysílání veřejné služby a jeho plátcem, ale také jeho kontrolorem. Co taková kontrola veřejnosti znamená? Zástupci veřejnosti by měli mít možnost zjišťovat, zda organizace veřejnoprávního vysílání skutečně naplňuje své poslání veřejné služby tím nejlepším možným způsobem." Tento obecný postulát naplňují jednotlivé země nejrůznějšími způsoby a i v déle trvajících demokraciích fungují veřejnoprávní média, která jsou placena pouze z rozpočtů ministerstev, zřizována vládami, řízena politiky obsazenými radami nebo jinými komisemi. Ty by měli dohlížet na programové i finanční aspekty veřejné služby v různých rozsazích pravomocí podle příslušných zákonů nebo zřizovacích podmínek. V roce 2008 Parlamentní shromáždění Rady Evropy do své rezoluce o kritériích práce médií v demokratické společnosti zařadilo, mj., tyto odstavce:"8.20. veřejnoprávní vysílatelé musí být chráněni před politickým vměšováním do svého každodenního rozhodování a do své redakční práce. Vrcholné řídící funkce by neměli zastávat lidé se zjevným napojením na politickou stranu;

8.21. veřejnoprávní vysílatelé by měli stanovit zásady chování žurnalistické práce a redakční nezávislosti na politickém stranění;"

Financování institucí veřejné služby je poněkud svázáno, přesto zákon umožňuje vysílání a příjmy z reklamy. Což je samozřejmě jedno z jablíček sváru, protože na velmi omezeném reklamním trhu potřebují své zákazníky především média soukromá, kterých je i přes pravidelné a nutné selekce převážná a možná i zbytečně velká většina. Proto se soukromá média obecně spíše soustřeďují na grafy a tabulky sledovanosti, posluchovosti nebo četnosti v neutuchající válce o inzerenty a posluchače. Kvalita vysílání a projevu, koncepční dramaturgie nebo investigativní žurnalistika jsou momentálně na ústupu nebo dávno v ilegalitě, byť právě kvalitou moderátorů, výběrem hudby a témat by se měla o konečného „zákazníka“ ucházet. Ačkoliv všem soukromým subjektům nikdo nekontroluje, zda "poskytují objektivní, ověřené, ve svém celku vyvážené informace pro svobodné vytváření názorů. Na tomto kolbišti rozhoduje jen zisk.

„Bulvární“ a „nebulvární“ média

Odkud kam se dnes rozkládají hranice bulvárních médií není již zcela patrné. Média, hlavně ta audiovizuální,v nichž hrají klíčovou roli emoce, krev, sex nebo „horká aktualita“ (jejíž význam klesne dříve než se přihlásí z místa činu „náš zpravodaj“ z vedlejší režie..) stále v ratingu válcují ta veřejná, kterým některé „nezáživné“ a tudíž komerčně nezajímavé vysílání nařizuje zákon nebo ta, za kterými nestojí obrovské finanční skupiny nesídlící na našem území. Všechna tzv. nebulvární média s tím  nadále „bojují“, jelikož pomyslný „boj o koláč“ sledovanosti a neúprosné podmínky reklamního trhu jsou dnes více hnacím motorem než novinářsky pečlivá, analytická a vyvážená žurnalistika. Zvyšují dávky provinčnosti, objevují funkčnost navozování paniky a skandalizace ruku v ruce s personalizací, populismem, povrchností, negativismem, jednoduchostí, jasností, vytvářením „celebrit“ ,i  podbízení se konzumentovi.O tzv. seriózní tisk poklesl zájem od roku 2008 o 15 %, o bulvární deníky a jejich přílohy pak o 22 %. Navzdory opakovaným tvrzením některých zástupců bulvárních periodik, jak vysoká je po této kategorii poptávka, sledují všeobecně Češi bulvár méně a stále častěji si vystačí se společenskými rubrikami seriózních nebo spotřebitelských titulů či pořadů..I to je důsledek, že se nůžky spíše svírají a rozdíly poněkud stírají.Stejné tipy pořadů podle „světově osvědčených modelů“ na všech kanálech televize či rádií nebo 20 dívčích časopisů o tom samém vycházející každé pondělí asi není to, po čem by každý z nás toužil. A co se tištěných denních médií týče - za kilo papíru dostanete ve sběrných surovinách pakatel a stejně dobře zapálíte v kamnech Bleskem jako Mladou frontou.

„Závislá“ a „nezávislá“ média

Svoboda tisku ve světě v roce 2014 celkově prudce klesla, to vyplývá z letošní zprávy organizace na ochranu práv novinářů Reportéři bez hranic (RSF). Mezinárodní organizace RSF se sídlem v Paříži vypracovává výroční žebříček na základě sedmi kritérií: míra násilí vůči novinářům, rozsah pluralismu, nezávislost médií, podmínky pro práci novinářů, právní rámec, transparentnost a infrastruktury médií. Česku patří v žebříčku 13.místo. Ale třináctka je v mnoha regionech světa považováno za nešťastné, že?

Svoboda projevu by měla být co nejširší. A to se v Čechách spíše neděje. Korektnost a relevantní, nezkreslené informace jsou spíše určitě v českých médiích na ústupu.. A to nejen z ekonomického pohledu do červených čísel téměř všech tištěných médií. Když si ve třetím nejčtenějším deníku vlastněném Andrejem Babišem přečtete výsledky ankety o nejzdravější jídlo na českých stolech, kterým je – světe div se „poctivé vodňanské kuře“ patřící ovšem rovněž do kurníku pana vicepremiéra, jen vám dojde, že dnešní MfD je dost často jen hlásnou troubou ANOFertu než respektovaným celorepublikovým deníkem s přílohou. Ostatně pokles prodeje o 34% za posledních šest let jasně signalizuje, že MAFRA přináší Babišovu impériu jinou přidanou hodnotu. Ostatní média, včetně těch veřejnoprávních na tom ovšem nejsou o moc lépe. I tolik „národem milovaný Blesk“ spadl o 24% a tak se mírným nárůstem o zhruba 11% může pochlubit jen Metro, které je ovšem zdarma. Čísla ČT a ČRo jsou relativně vysoká, ale zahrnují více programů a celorepublikový dosah. Odchody Martina Veselovského a Daniely Drtinové z ČT, Filipa Rozinka z Českého rozhlasu nebo jiných šéfredaktorů velkých mediálních skupin spíše nasvědčují tomu, že se tolik neuchopitelná svoboda tisku a médií pomalu přesouvá směrem pryč. Jak od institucí, které by jí měli podle svých kodexů a za poplatky svých koncesionářů hájit a být jejím garantem, kterým je ovšem orgán, kde má mandát politiků legitimitu než mandát odborníků, (prý proto, že vyšel z voleb) tak od těch, které se v podstatě nemusí řídit ničím z uvedeného. Mě osobně přesun publicistiky a žurnalistiky na platformu internetu a nových, interaktivních médií nevadí, takže počiny jako např. DVTV vítám s otevřenou náručí. Ale je jasné, že si ještě dlouho televize, rádia a tištěná média podrží status „dojných krav a mrtvých psů (kterými se ale dá stále vrtěti)“ a nositelů možných manipulací a selekce informací, které propustí do éteru.

„Zakázaný“ a „volný“ novinář

Začněme tím, že si připomeneme etický kodex média a redaktora, který vychází ze zásad Mezinárodní federace novinářů z roku 1954 a rezoluce Rady Evropy. Zmiňuje odpovědnost za pravdivost, specifikuje práci se zdroji, dbá respektování soukromí, definuje vztah k politickým stranám a vymezuje vystupování v jiných mediích, reklamách a jiných, komerčních aktivitách, stejně jako určuje dvě paralelní nezávislé struktury média:“ředitelské“ a „redaktorské“. A přiznejme možnost, že diplom ze žurnalistiky není zárukou dobře, korektně a profesionálně zpracované, poctivě (i slovesně) odvedené práce ani zárukou dobrého novináře. Ovšem ani ten „špatně“ píšící novinář, ať z redakce nebo na volné noze, by neměl obdržet nálepku ZAKÁZANÝ – před třiceti lety možná, ne však v roce 2015. Přesto přichází do redakcí z různých radnic, úřadů či ministerstev doporučující dopisy či emaily upozorňující na nevhodnost způsobu prezentace této nebo jiné věci tím konkrétním novinářem a v lepším případě je v další větě vysloveno přání, zda by se toho či onoho mohl chopit někdo jiný (čti tvárnější či loajálnější).. Jelikož jsem měl tu možnost trochu poznat českého novináře, režiséra a dokumentaristu Vladislava Kvasničku, jehož vyprávění začínám brát čím dál tím vážněji s postupujícím časem, chápu, že šťourat do některých témat zavání od samého začátku malérem (a někdy to je lepší opravdu nechat být) je jako dráždit chřestýše bosou nohou. Všichni o počasí, vaření, zahrádkaření a lásce psát nemohou, několik světlých výjimek zcela určitě najdeme i u nás a prozatím se v našich končinách novináři „neztrácí“ jako v ulicích Minsku ani zvěrsky nepopravují

Termínem „volný“ novinář  rozumějme to, že dotyčný je členem nějaké sekce Syndikátu novinářů ČR, ale píše svůj „volný“ a většinou ucelený výběr témat či okruhů pro různá periodika, mnohdy i za honoráře. Tím spíš, pokud si svá témata „volí“ s nějakým záměrem. Záměry nemusí být vždy jen ušlechtilé, ovšem tzv.“psaní na objednávku“ spíše hledejme u větších redakcí s přilehlým inzertním oddělením. Redaktor - zaměstnanec konkrétního média většinou postrádá nepopiratelnou výhodu výběru téma, práci má stanovenou rubrikami, editorem a leckde i majitelem a určujícím faktorem pro jeho práci je poptávka po senzacích a honba čtenářsko-diváckého stáda do ohrad inzerentů. Redakční – tvůrčí a kreativní porady, které jste doposud viděli ve všech seriálech (např. Redakce) zabývajících se prácí v médiích si přidejte ve svých seriálotékách do škatulky sci-fi.

Občanská (ne)odevzdanost a (ne)informovanost jsou dnes rozhodně stále na pořadu dne. Politika je marketingovou záležitostí ve které rozhodují peníze, jak vydané tak hlavně získané a to v jakékoliv podobě či časovém horizontu. Těžko můžeme navázat či spíš začít s demokratickou tradicí svobodného tisku při současném stavu celé společnosti, Po čtyřiceti letech bipolárního informačního světa „Rudé Právo vs. Svobodná Evropa“ spíše dnes trpíme nesmyslným nadbytkem mnohdy protichůdných informací ve kterých se lze jen obtížně orientovat a s tím spojenou zjevnou leností a pohodlností hledat ty, které se nám zdají relevantní nejvíce.

 

 

 

Autor: Jan Raus | čtvrtek 7.5.2015 7:37 | karma článku: 17,95 | přečteno: 783x
  • Další články autora

Jan Raus

FeNoMen #2: Esther Abrami - Hudba je můj další jazyk

Povídání s francouzskou houslistkou Esther Abrami sice uvízlo déle na půlové pomlce, ale možná zdánlivě křehkou, ovšem nesmírně ambiciozní mladou umělkyni jen tak nic nerozhází, donc allons ensemble, découvrir elle liberté, oui?

2.6.2019 v 2:00 | Karma: 9,45 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Taková NE/NORMÁLNÍ rodinka

“Taková normální rodinka” byl v roce 1971 de facto prvním československým sitcomem, příběh NE / NORMÁLNÍ čtyřčlenné rodiny, vsazený do notových linek úspěšného amerického muzikálu “Next to Normal”, prozatím míří k české premiéře

26.5.2019 v 22:00 | Karma: 16,73 | Přečteno: 2595x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Ten kdo neskáče (prý) není Čech

Kdo neskáče není Čech, hop, hop, hop! Kam jsme doskákali, podle koho skáčeme a komu na co ještě “skočíme” 30 let po listopadu 89? Trapného Putina na bruslích dostihla karma na koberci, ale již za pár dnů můžeme zakopnout všichni

14.5.2019 v 22:00 | Karma: 19,25 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Politika

Jan Raus

MessenJah - Má stále nabito a udržuje balanc

Ačkoliv můj host patří věkově do jiné, mladší generace a hudebně do odlišného žánru, dlouhodobě shledávám na něm osobně, na jeho hudbě i na jeho postojích a názorech dosti sobě vlastního a zajímavého pro tento krátký rozhovor.

23.4.2019 v 15:40 | Karma: 12,58 | Přečteno: 2665x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Klímův Sternehoch - možnost, která se uskutečnila

Pokud lze napsat o operním kusu v Národním, že to je nářez, potom tak v dobré víře. rok po premiéře, s potěšením činím. Sternehoch v opeře jiný příměr, v mých očích a uších, zkrátka nepřipouští, stejně jako Ladislav Klíma samotný.

8.4.2019 v 20:40 | Karma: 12,69 | Přečteno: 959x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

I'm not a 21st Century Digital Boy

Co způsobuje "inteligenční exploze ultra-inteligentních strojů" lidskému mozku a našim životům obecně? Je již dnes definován takový stroj, který sám o sobě daleko předčí všechny lidské intelektuální aktivity? Doufejme, že nikoliv

31.3.2019 v 14:15 | Karma: 23,75 | Přečteno: 5438x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

FeNoMen #1: Alexandra Dodd - Papoušek, hokejka a bikiny

Alexandra Dodd, kapitánka ženského hokejového týmu Canterbury Eagles, hrajícího hokejovou ligu Nového Jižního Wallesu v Austrálii, coby premiantka v mediálním projektu o různých a úspěšných ženách současného světa okolo nás.

17.6.2018 v 12:11 | Karma: 31,33 | Přečteno: 3216x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

Když muž sám snídá a žena je v práci

Pokud se dnes, z jakéhokoliv důvodu, ocitnete kdekoliv, kde je na hromadě přehršel různých magazínů pro ženy, musíte, jako muž, konstatovat, že tolik zbytečně potištěného papíru nenajdete možná ani ve Sběrných surovinách.

5.6.2018 v 15:16 | Karma: 34,21 | Přečteno: 9853x | Diskuse| Ona

Jan Raus

Kde domov můj? Zde domov můj...

Kde domov můj? V kraji znáš-li Bohu milém, duše útlé v těle čilém, mysl jasnou, vznik a zdar, a tu sílu vzdoru zmar? To je Čechů slavné plémě, mezi Čechy domov můj, mezi Čechy domov můj

1.4.2018 v 12:00 | Karma: 38,19 | Přečteno: 8046x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Kecy, sex nebo poezie? Račte si vybrat!

Stín ignorance, pohlavního diformismu, verbálního primitivismu uniformního stáda, v uměle polarizovaném světě, se nenápadně vkrádá i tam, kde bychom jej nejspíš ještě nedávno ani nehledali. Kupříkladu v poezii, a to i ve Vogonské.

20.3.2018 v 22:22 | Karma: 33,48 | Přečteno: 2252x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Muzikálové TICK, TICK ... BOOM! Jonathana Larsona

Tick,tick a BOOM? “Třicítka” klepe na rameno? Paranoia? Nuda? Svědomí? Zaprášená přání, co se nepovedla naplnit? V životě, který občas nedává očekávané, a naopak nečekaně odebírá chtěné? Hora ruit. Per aspera ad astra.

24.2.2018 v 12:00 | Karma: 35,99 | Přečteno: 2318x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Fenomén Miloš Zeman

Miloš Zeman, podruhé zvolený prezidentem republiky, je bezesporu fenoménem české politiky. Co Miloš Zeman dal a vzal české společnosti? Rozděluje ji, nebo naopak spojuje? A je opravdu prezidentem všech občanů České republiky?

4.2.2018 v 14:00 | Karma: 18,66 | Přečteno: 917x | Diskuse| Pozvánky, akce

Jan Raus

Ano, gratuluji vám všem, kteří jste volili Zemana

Po ukončeném klání se sluší říct: Sláva vítězům, čest poraženým. A k vítězství patří gratulace, že?

28.1.2018 v 9:30 | Karma: 34,58 | Přečteno: 2826x | Diskuse| Politika

Jan Raus

25 let na vlnách rádia Bla - Bla plus

Leden jasný, roček krásný. Těžko říct, zda chápat pranostiku ve smyslu počasí nebo stavu našich myslí. Každoroční start roku, čas na letmé ohlédnutí. Dnes k počátkům devadesátých let, prostřednictvím Rádia Bla Bla Plus. On Air 93

17.1.2018 v 0:25 | Karma: 28,15 | Přečteno: 1195x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Nika Nováková - S čistou radostí v dědečkových stopách

Během devadesátých let jí bylo plné jeviště. Ať v Divadle Archa s Jaroslavem Duškem, tak na jiných scénách. Dnes má její život trochu jiný směr i tempo, ale divadlo v jejím životě stále zůstává bytostnou záležitostí.

13.1.2018 v 13:13 | Karma: 23,72 | Přečteno: 1300x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Rok 2018: Osm v Baccaratu nestačí

Bezbřehý optimismus, navlečený na všechna nejasná očekávání, nedočkavě přešlapuje na ostrém startu roku 2018. Ten osmičkou ve svém letopisu tradičně zakulatí historii tohoto národa a rozdá jeho budoucnost jako karty na Baccarat.

1.1.2018 v 13:13 | Karma: 30,67 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Společnost

Jan Raus

Kudy ven z kruhového objezdu?

Punk byl vždy hnutím lidí, kteří se cítili ze společnosti vyřazeni anebo do ní patřit nechtěli. Byl a je to prostor, kde má každý možnost se vyjádřit. tvořit podle svého, bez ohledu na konvence a normy. No Future? Dovolte úsměv.

16.12.2017 v 20:20 | Karma: 34,30 | Přečteno: 3734x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Lenka Vaníčková - I nádraží je katedrála

Je Václav Hrabě autor, díky kterému si na obchodní akademii uvědomíte, že určitě nebudete účetní a půjdete studovat literaturu, abyste se o něm dozvěděli více? Možná ano, možná ne, v případě Lenky Vaníčkové tomu tak bylo.

6.12.2017 v 13:12 | Karma: 29,32 | Přečteno: 896x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Něco takového by nevymyslel ani sám Mrożek - Tego by nawet sam Mrożek nie wymyślił

Česko-polské vztahy prošly v posledních sto letech mnohdy bouřlivým vývojem. Nyní jsou poněkud v útlumu. Politická absurdita současné moci je ovšem tím, co naše národy minimálně spojuje..Říkám si: Ani Mrozek by tohle nevymyslel...

25.11.2017 v 12:12 | Karma: 35,04 | Přečteno: 1858x | Diskuse| Kultura

Jan Raus

Markéta Vozková - Austrálie je zázračný kontinent

Práci i soukromí hodí Markéta Vozková na několik dnů za hlavu s razancí kriketového bowlera. Didgeridoo, maorská Haka v Lucerně i festivalový pelmel filmů od protinožců patří již tradičně v listopadu do jejího života.

14.11.2017 v 11:11 | Karma: 29,16 | Přečteno: 1059x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2040x
občan ČR, zaměstnanec Českého Rozhlasu, volný novinář, ext.redaktor Divadelních Novin, Media Relationship manager v 4UM z.s, spolupořadatelfestivalu Strakonice nejen sobě 2015, textař a zpěvák kapely Z ničeho nic